A másik nyilvánvaló tény pedig, mely még az előzőnél is nyilvánvalóbb,
abban áll, hogy a pogány erények észszerű erények, míg a hit, a remény
és szeretet erényei leglényegükből következően olyan észszerűtlenek,
amennyire csak lehet".
Az antik görögség mintaszerűen, nemesen, gyönyörűen észszerű
volt, , és halálfélelmében felfedezte a múlhatatlan és felbecsülhetetlen
igazságot, és azt az örökséget hagyta minden korok számára, hogy az
észszerűséggel nem lehet sokra jutni". Mit jelent tehát az, hogy a
keresztény erények ,,misztikusak”, azaz a görög, sőt a zsidó diskur¬
zussal is szembeállítva teljesen , észszerűtlenek?"? Már önmagában az
tiszta őrültség, hogy Isten pusztán szeretetből emberré lett. Az Ember
Fiát is őrültnek tartották, amikor a kereszten függött, és mindenki
gúnyolta. Hasonlóképpen tiszta őrültség a keresztény embertől az,
hogy félreteszi az önérdeket, és egy olyan ígéretnek engedelmeskedve
cselekszik, amire semmilyen materiális garanciája nincs. Kierkegaard
szerint egyedül a hívő ember képessége az, hogy vidám legyen olyan
körülmények közepette is, amelyek önmagukban kétségbeejtőek. Teszi
ezt azért, mert valós reménye van, hiszen tudja, hogy Istennél minden
lehetséges. Erről a reményről állítja, hogy ez mindig a keresztút kiéle¬
zett tapasztalata, olyan remény, amely csupán a földrengés vagy a
napfogyatkozás óráiban létezik.
Chesterton esszéíró tevékenységének egyik csúcsa az Assisi Ferencről
írt esszenciálisan sűrű monográfiája, noha nagyobb távolság a reális
élet koordinátái szerint el sem képzelhető, mint az , együgyű", a ,, sze¬
gény" komédiás Ferenc és a gazdag, előkelő, okos angol konzervatív
író között. És mégis, talán éppen az áthidalhatatlannak tűnő távolság
az életeknek e paradox találkozásában volt az, ami ezt könyvet ihlette,
s ami érzékletessé tette, hogy minden igaz hívőben lakozhat valami
Ferencből. Az angol író ebben a szent komédiásban lel rá a krisztusi
élet valóságára, amelynek erőteljes életszeretete nem világias, mert nem
köt kompromisszumot az Istentől elválasztott világgal, ugyanakkor
együtt lélegzik minden teremtményével. Egy olyan élet ez, amely igazi
bátorsággal vállalja a Krisztusban elnyert teljes szabadság összes kon¬
zekvenciáját. Például a radikális elszakadást a városi kereskedő-élet¬
viteltől, annak értékrendjétől, a vagyonra, a birtoklásra, az öröklésre,
a kontinuitásra törekvésétől. Chesterton szerint Ferenc életében mutatta
be a keresztény élet gyengeségében rejlő iszonyatos erőt, értette meg