akban kifejtjük, hogy ennek fontos, habár közvetett szerepe van a CPR
javak kezelésében. Ehhez azonban érdemes tanulmányozni azokat a
feltételeket, amelyek lehetővé teszik, hogy az emberek megbízzanak
egymásban és hogy higgyenek abban, hogy az intézményeik képesek
megvédeni ezt a bizalmat. Ahogy az várható, ezek a kérdések létfontos¬
ságúak a biodiverzitás gazdaságtana szempontjából.
Az intézmények átfogó entitások. Az emberek együttműködésének szín¬
tere az intézmények. A kollektív tevékenység lehetetlen volna intézmé¬
nyek nélkül. Természetes, hogy felvetődik a kérdés: milyen kontextusban
élvezhetné két, egymással együttműködésre törekvő embercsoport azt a kölcsönös
bizalmat, amely márpedig elengedhetetlen az általuk vállalt kötelezettségek
teljesítéséhez?
A családot leszámítva három ilyen kontextus kínálkozik: (i) az em¬
berek megbízhatóak; (ii) a csoport képes egy külső ágenshez fordulni,
hogy a megállapodásokat kikényszerítsék; és (iii) a csoport tagjai képe¬
sek összetartani olyan viselkedési normák mentén, amelyek kölcsönösen
kikényszerítik a megállapodásokat."
A piacok gazdasági modelljei főleg a (ii) esetre épülnek, ahol a kül¬
ső kikényszerítő általában az állam, amelynek kényszerítő fegyvere a
törvény és az az erő, ami szükséges a törvény érvényesítéséhez. Habár
a modellek elenyésző hányada alapul az (i) esetre, nem is olyan ritka ez
a világban, mint gyanítanánk. Evolúciós pszichológusok azt találták,
hogy a közösségi életforma, a példamutatás, az oktatás és a jutalmazás
és büntetés (legyen itt vagy a túlvilágon) segítenek minket abban, hogy
megszerezzük a szociális viselkedés iránti általános preferenciát. Az em¬
berek megbízhatósága változó. Amikor ellenállunk a kísértésnek, hogy
közelebbről is megnézzünk az erdőben egy egzotikus növényt, azt nem
feltétlenül azért tesszük, mert mások elítélnének, amiért átgázoltunk a
törékeny Természeten, az is lehet az oka, hogy egyszerűen nem akarjuk
elcsüfitani. A probléma az, hogy habár a szociális hajlam nem idegen az
emberi természettől, egyetlen társadalom sem támaszkodhat kizárólag
erre. Hogyan lehetnénk tisztában azzal, hogy a másik mennyire meg¬
bízható? Ha a lelkiismeretünk elárulásából származó személyes haszon