OCR Output

76 2. IDEOLOGII CULTURALE ARDELENE

ín pofida tuturor interventiilor umane, la un profil cultural specific al fiilor
acestui páműnt, profil care e diferit de toate culturile proxime ... o mie de ani
e o perioadä lungä, chiar si in viata popoarelor si a culturilor. Pe parcursul a o
mie de ani in Transilvania s-a intamplat un miracol, faptul cd trei popoare si
trei culturi trdiesc laolaltd ... in asa fel incdt toate trei isi pástreazá — pentru cd
pot s-o facä - personalitatea ei proprie, imbräcänd, in acelasi timp, un caracter
care o diferentiazä de toate popoarele sträine sau inrudite din proximitate... ce
se va intämpla cu popoarele si culturile Transilvaniei in viitor, depinde intr-o
mare mäsurä de popoarele ardelene. Istoria ne aratä, cä Transilvania apartine
acelora, care isi asumä acest pämänt, acest destin si acest suflet, si in viitor va
apartine acelora, care vor continua sd si le asume si in viitor’**(t.n.).

Primul pas facut de Kés Karoly spre transilvanism sta sub semnul respinge¬
rii ultranationalismului la moda in presa maghiarä a acelui timp, dupa cum mai
tärziu va respinge si nationalismul din discursul public romanesc. Kantor Lajos
face o analiza a articolelor cu subiect romänesc din Budapesti Hirlap in perioa¬
da 1910-1911. Fenomenul desträmärii Monarhiei se poate urmäri si prin spori¬
rea stirilor si articolelor legate de tendintele gi actiunile romänilor. In vara anu¬
lui 1911, odatä cu apropierea jubileului Astrei de la Blaj, apar articole precum
Fel Baläzsfalvara!, Level a baläzsfalvi gyülesröl/ Scrisoare de la intälnirea de la
Blaj (5 septembrie), in care Kös Käroly vorbeste in termeni sincer admirativi de
energia si däruirea participantilor de la intälnirea de la Blaj „Am väzut o mare
adunare nationalä, am auzit discursuri foarte serioase. Dar nu am väzut gesturi
gratuite gi nu am auzit fraze goale”’”. Intr-un articol din Ellenzék (30 septembrie
1923) — Az új erdélyi irodalom/Noua literaturä maghiard — Tompa Läszlö sub¬
liniazä douä aspecte importante. Efervescenta, intensitatea, dinamizarea vietii
literare interbelice are douä cauze: prima este continuarea sau replica miscärii
determinate de spiritualitatea lui Ady, iar cea de-a doua e consecinta trezirii su¬
bite la o existentä individualä, ruptä de tara-mamä. Starea de orfan a literaturii a
impus un proces de maturizare instantanee. În al doilea rând, Tompa subliniazä
importanta la fel de mare a unicitätii si a pluralitätii din acest spatiu.

Un alt scriitor care se pronuntä în legäturä cu transilvanismul — perceput
ca o ideologie literara — este Makkai Sandor, care atrage atentia asupra perico¬

36 Kós Károly, , Erdély. Kultúrtörténeti vázlat", 1934, in Pomogáts Béla, op. cit., 2008, pp.
463-464. Erdélynek ez a természettől való és megmásíthatatlan adottsága predestinálja,
emberi akaratok ellenére is, e föld népeinek kultúrai egyéniségét, mindem környező kul¬
túráktól való különbözőségét... ezer esztendő nagy idő, még népek és kultúrák életében is.
Ezer esztendő alatt Erdély földjén megtörténik az a gyönyörű csuda, hogy három nép és
három kultúra éli életét úgy egymás mellett... hogy mindhárom megőrzi -mert megőrízhet
1- a maga különvaló egyéniségét, de amellett közös és minden környező idegen és rokon
néptől és kultúrától elütő karaktert is veszen fel... Hogy mi lesz Erdély népének és kultú¬
rájának útja a jövőben, az jórészben Erdély népeitől függ. A história bizonyítása szerint
Erdély azoké a népeké volt, akik ezt a földet, ezt a sorsot és ezt a pszichét vállalták és
azoké lesz a jövőben, akik azt a jövőben vállalni fogják.

37 Kántor Lajos, op. cit., 1984, p. 14.