VIDNYÄNSZKY ATTILA Es VISKY ANDRÁS SZÍNHÁZI VILÁGÁNAK JELLEMZŐI
harmadikra, aki mint közönség, mint megfigyelő van jelen. , Akkor azt írtam:
yha valaki keresztülmegy ezen a téren, valaki más pedig figyeli őt, ez már ele¬
gendő ahhoz, hogy színház keletkezzék. Ma hozzátenném, hogy szükség van
egy harmadik személyre is.""! A jelenlét fogalma a theatrum theologicum ke¬
resztény olvasatában a harmadik félként megjelenő transzcendens valóságra utal;
Pilinszky, Vidnyánszky és Visky színházról alkotott elgondolása ugyanis meg¬
haladja a pusztán a színész intenzív jelenlétére irányuló fogalomhasználatot.
Számukra a jelenlét a transzcendens megnyilatkozása, amely a színházi esemény
hatására jöhet létre. A Katolikus Lexikon szócikke alapján a jelenlét — amely pl.
Heidegger filozófiájának lényegi mozzanata — a lét feltárulkozása a létezőben, a
létezési módok pedig az alapján különböztethetők meg, hogy az egyes létezők
mennyire részesednek az isteni jelenlétből."? Ennek a transzcendens jelenlétnek
az esetleges megtapasztalása nem mérhető, Derrida szavaival élve a néző ilyen¬
kor olyan titokban részesül, ami nem osztható meg: , Ábrahámmal abban osz¬
tozunk, ami nem osztható meg, olyan titokban, amiről nem tudunk semmit, sem
6, sem mi.”°3
551 Peter Brook: Az 6rdég neve: unalom, Szinhdz, 25. évf., 1992/3, 40-41.
552 Diós István — Viczián János (szerk.): Magyar Katolikus Lexikon, V., Budapest, Szent Istvan
Tärsulat, 2000, 726-727.
553 Derrida: A halál adománya.