OCR
A - A, A LITURGIKUS SZÍNHÁZ TESTBE ÍRÓDÓ NYOMAI színpadra épített nézőtér maga is az előadás (űrhajó) részét képezi, állandó változäsokat - tör&seket, lebontäsokat Es felépítéseket — rejt magában. A fizikai tér maximális birtokbavételének és Gagarin (Kristán Attila) felrepülésének köszönhetően az előadáshoz igénybe vett tér fokozatosan bővül. A felfelé vagy lefelé irányuló térbeli mozgás, az akusztikus szövegterek egymásba játszása, az asszociatív és stációjelenetek szimbiózisa egy meghatározott tengely köré szervezik az előadást: a kereszt tengelye köré. A repülésért tett erőfeszítések és áldozatok mellett jelen van az a metafizikai világ, amelyet a szakadatlanul előre törekvő emberek nem ismernek fel, csak a több mint harminc éve útra kelt cárevics. A túlzsúfolttá váló terek között megjelenik az egyszerűségre, tisztaságra és mindig jelenvalóra történő utalás: az előadás során készülő homokfestményen a keresztre feszített Krisztus alakja látható, amely jelentése megsokszorozódik akkor, amikor a negyedik király a Golgotához érve felajánlja neki addigi élete minden küzdelmét. A negyedik királyról szóló, énekhangon előadott legendáját idézve: ,És a három keresztre feszített közül, aközépső már régen nézte őt". Egy olyan természetfölötti tekintet terébe került, amely az emberi test (átláthatóságát is uralma alá vonhatja. A töredezett emberi test (és élet) csak a krisztusi tekintet (oculi Christi) fényében válhat Krisztus testének szimbólumává (1. kép). Véleményem szerint a megrázkódtatást átélt emberi test határ a transzcendens és e világi síkok között, amelyen keresztül az emberi képes megtapasztalni mind az anyagi, mind a természetfeletti világot, az egyik dimenzióból másik dimenzióba való átjárást. Olyan rés, amelyen keresztül Isten megérkezhet, és betöltheti a kiürült (emberi) teret. Jeruzsálem templomának megközelítőleg tizennyolc méter magas kárpitja Krisztus halálakor kettéhasadt, ?? amely a keresztény teológia szerint azt jelképezte, hogy minden ember — hívők (zsidók) és nem hívők (pogányok) - számára megnyílt az út Istenhez: a Krisztus által hozott áldozat minden embert érint. Vidnyánszky és Visky liturgikus színházában a katarzis a transzcendenciával való találkozás testbe íródó nyomait jelenti, azt a traumát, amely az előadás ideje alatt végbemenő átformálás jeleit stigmaként hordozza a jelenlevők testén. Fischer-Lichte szerint a szinesz „nem müalkotässä transzformälja a testet, hanem a megtestesüles folyamatait viszi vegbe. E folyamatok során a test (Leib) mássá lesz. Transzformálódik, újra alkotja önmagát és eseménnyé válik."?? Az eseménnyé válás intenzív megtapasztalása felborítja a kint 591 Idézet a Mesés férfiak szárnyakkal című előadás szövegkönyvéből. 392 Ekkor Jézus ismét hangosan felkiáltott és kiadta a lelkét. És íme, a templom függönye kettészakadt, a föld megrendült, a sziklák megrepedtek..." Mt 27, 50-51 393 Fischer-Lichte: A performativitás esztétikája, 128. * 133 ¢