Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000140/0000

Költészet és ritualitás a kortárs magyar színházban. Vidnyánszky Attila és Visky András színházi világa

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Prontvai Vera
Cím (EN)
Poetry and Ritual in Contemporary Hungarian Theatre. The stage universes of Attila Vidnyánszky and András Visky
Tudományterület
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000140/0133
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 134 [134]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000140/0133

OCR

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN utcagyerekek között, Teréz anya feláldozza életét a haldokló, beteg emberi testekért. Melissa Lorraine rendezésének végére a fiatal lány által hordott fehér vászonruha Teréz anya jellegzetes, kék-fehér csíkos apácaviseletévé válik. A fanatikus, önmagát feláldozni kész emberi életek minden rendezésben az emberi test középpontba helyezésével jelennek meg: a színpadterekben felállított asztal, fürdőkád, fából készült keret vagy kereszt alakú színpad segítségével. Ahogy a római katolikus szentmise középpontjában az átváltoztatás áll, ?? úgy mutatják fel a Visky-drámák rendezői is magát az emberi testet. , Ez az én testem, mondja a test, amikor rálépek, hallom. Hallod? Testről testre haladunk testtől testig"?" — mondogatja Teréz A test történeteiben, utalva ezzel arra, hogy Visky színpadra állított alkotásaiban a felmutatott emberi (élő vagy halott) testek Krisztus testének (corpus Christi) jelölöi, ahogy Vidnyänszky Krisztus-äbräzoläsaiban is azok. Amennyiben pedig a megcsonkított, erőszakot átélt emberi test — a befogadó számára is — Krisztus testének szimbólumává válik, akkor lehetőség nyílik arra, hogy a néző megérkezzen saját testének valóságába és realitásába. A Woodruff által rendezett Caravaggio terminal utolsó perceiben a festő vakságát a színpadkép disszonáns fényváltásai sugallják. Caravaggio elveszíti látását, de életének utolsó szakaszában mégis találkozik az általa keresett igazság tekintetével. A tekintet szintén az emberi test határtapasztalatának mondható, mert a másik ember vagy a transzcendencia tekintetével való találkozás szintén megcselekedhető, tettekben is realizálódó valósággá válhat. Caravaggio megvakul, belső látását azoban nem veszíti el, szembesül a transzcendencia létezésével, az őt ért lelki-testi szenvedések hatására megérti életének szakralitásba ágyazottságát. Visky szereplői antihősök abban az értelemben, hogy nem tudják önállóan megoldani sorsuk nagy megpróbáltatásait, képtelenek önerőből átlépni az őket körbevevő barakk korlátait. Tetteik nagysága abban rejlik, hogy felismerik megváltásra váró élethelyzetüket, és bele tudják helyezni további sorsukat egy másik, emberfeletti dimenzió mélységébe. A Mesés férfiak szárnyakkal című előadás során a néző a kiskirállyal együtt addigi élete minden törekvését és nehézségét elhelyezheti a kereszt árnyékában, és felismerheti a megváltottság szükségszerűségét. A szcenikus költemény a szöveg és a színpad terét segítségül hívva próbálja szélesíteni az űrkutatás mozzanatait. A rendezés során a színpadtér minden részlete mozgásba lendül, a 389 Miközben ettek, Jézus fogta a kenyeret, áldást mondott, megtörte, és odaadta taítványainak e szavakkal: sVegyétek és egyétek, ez az én testem!« Aztän fogta a kelyhet, hálát adott, és odaadta nekik ezekkel a szavakkal: sIgyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem, az új szövetségé, amely sokakert kiontatik a bünök bocsänatära.«” Mt 26, 26-28 390 Részlet Visky Andräs Theresa c. darabjäböl. s 132 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.27 MB
Permalinkből jpg
022_000140/0133.jpg
Permalinkből OCR
022_000140/0133.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde