OCR
PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN utcagyerekek között, Teréz anya feláldozza életét a haldokló, beteg emberi testekért. Melissa Lorraine rendezésének végére a fiatal lány által hordott fehér vászonruha Teréz anya jellegzetes, kék-fehér csíkos apácaviseletévé válik. A fanatikus, önmagát feláldozni kész emberi életek minden rendezésben az emberi test középpontba helyezésével jelennek meg: a színpadterekben felállított asztal, fürdőkád, fából készült keret vagy kereszt alakú színpad segítségével. Ahogy a római katolikus szentmise középpontjában az átváltoztatás áll, ?? úgy mutatják fel a Visky-drámák rendezői is magát az emberi testet. , Ez az én testem, mondja a test, amikor rálépek, hallom. Hallod? Testről testre haladunk testtől testig"?" — mondogatja Teréz A test történeteiben, utalva ezzel arra, hogy Visky színpadra állított alkotásaiban a felmutatott emberi (élő vagy halott) testek Krisztus testének (corpus Christi) jelölöi, ahogy Vidnyänszky Krisztus-äbräzoläsaiban is azok. Amennyiben pedig a megcsonkított, erőszakot átélt emberi test — a befogadó számára is — Krisztus testének szimbólumává válik, akkor lehetőség nyílik arra, hogy a néző megérkezzen saját testének valóságába és realitásába. A Woodruff által rendezett Caravaggio terminal utolsó perceiben a festő vakságát a színpadkép disszonáns fényváltásai sugallják. Caravaggio elveszíti látását, de életének utolsó szakaszában mégis találkozik az általa keresett igazság tekintetével. A tekintet szintén az emberi test határtapasztalatának mondható, mert a másik ember vagy a transzcendencia tekintetével való találkozás szintén megcselekedhető, tettekben is realizálódó valósággá válhat. Caravaggio megvakul, belső látását azoban nem veszíti el, szembesül a transzcendencia létezésével, az őt ért lelki-testi szenvedések hatására megérti életének szakralitásba ágyazottságát. Visky szereplői antihősök abban az értelemben, hogy nem tudják önállóan megoldani sorsuk nagy megpróbáltatásait, képtelenek önerőből átlépni az őket körbevevő barakk korlátait. Tetteik nagysága abban rejlik, hogy felismerik megváltásra váró élethelyzetüket, és bele tudják helyezni további sorsukat egy másik, emberfeletti dimenzió mélységébe. A Mesés férfiak szárnyakkal című előadás során a néző a kiskirállyal együtt addigi élete minden törekvését és nehézségét elhelyezheti a kereszt árnyékában, és felismerheti a megváltottság szükségszerűségét. A szcenikus költemény a szöveg és a színpad terét segítségül hívva próbálja szélesíteni az űrkutatás mozzanatait. A rendezés során a színpadtér minden részlete mozgásba lendül, a 389 Miközben ettek, Jézus fogta a kenyeret, áldást mondott, megtörte, és odaadta taítványainak e szavakkal: sVegyétek és egyétek, ez az én testem!« Aztän fogta a kelyhet, hálát adott, és odaadta nekik ezekkel a szavakkal: sIgyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem, az új szövetségé, amely sokakert kiontatik a bünök bocsänatära.«” Mt 26, 26-28 390 Részlet Visky Andräs Theresa c. darabjäböl. s 132 +