színpadra épített nézőtér maga is az előadás (űrhajó) részét képezi, állandó vál¬
tozäsokat - tör&seket, lebontäsokat Es felépítéseket — rejt magában. A fizikai tér
maximális birtokbavételének és Gagarin (Kristán Attila) felrepülésének köszön¬
hetően az előadáshoz igénybe vett tér fokozatosan bővül. A felfelé vagy lefelé
irányuló térbeli mozgás, az akusztikus szövegterek egymásba játszása, az asszo¬
ciatív és stációjelenetek szimbiózisa egy meghatározott tengely köré szervezik
az előadást: a kereszt tengelye köré. A repülésért tett erőfeszítések és áldozatok
mellett jelen van az a metafizikai világ, amelyet a szakadatlanul előre törekvő
emberek nem ismernek fel, csak a több mint harminc éve útra kelt cárevics. A
túlzsúfolttá váló terek között megjelenik az egyszerűségre, tisztaságra és mindig
jelenvalóra történő utalás: az előadás során készülő homokfestményen a kereszt¬
re feszített Krisztus alakja látható, amely jelentése megsokszorozódik akkor,
amikor a negyedik király a Golgotához érve felajánlja neki addigi élete minden
küzdelmét. A negyedik királyról szóló, énekhangon előadott legendáját idézve:
,És a három keresztre feszített közül, aközépső már régen nézte őt". Egy olyan
természetfölötti tekintet terébe került, amely az emberi test (átláthatóságát is
uralma alá vonhatja. A töredezett emberi test (és élet) csak a krisztusi tekintet
(oculi Christi) fényében válhat Krisztus testének szimbólumává (1. kép).
Véleményem szerint a megrázkódtatást átélt emberi test határ a transzcendens
és e világi síkok között, amelyen keresztül az emberi képes megtapasztalni mind
az anyagi, mind a természetfeletti világot, az egyik dimenzióból másik dimen¬
zióba való átjárást. Olyan rés, amelyen keresztül Isten megérkezhet, és betölthe¬
ti a kiürült (emberi) teret. Jeruzsálem templomának megközelítőleg tizennyolc
méter magas kárpitja Krisztus halálakor kettéhasadt, ?? amely a keresztény teo¬
lógia szerint azt jelképezte, hogy minden ember — hívők (zsidók) és nem hívők
(pogányok) - számára megnyílt az út Istenhez: a Krisztus által hozott áldozat
minden embert érint. Vidnyánszky és Visky liturgikus színházában a katarzis a
transzcendenciával való találkozás testbe íródó nyomait jelenti, azt a traumát,
amely az előadás ideje alatt végbemenő átformálás jeleit stigmaként hordozza a
jelenlevők testén. Fischer-Lichte szerint a szinesz „nem müalkotässä transzfor¬
mälja a testet, hanem a megtestesüles folyamatait viszi vegbe. E folyamatok
során a test (Leib) mássá lesz. Transzformálódik, újra alkotja önmagát és ese¬
ménnyé válik."?? Az eseménnyé válás intenzív megtapasztalása felborítja a kint