utcagyerekek között, Teréz anya feláldozza életét a haldokló, beteg emberi tes¬
 tekért. Melissa Lorraine rendezésének végére a fiatal lány által hordott fehér
 vászonruha Teréz anya jellegzetes, kék-fehér csíkos apácaviseletévé válik. A fa¬
 natikus, önmagát feláldozni kész emberi életek minden rendezésben az emberi
 test középpontba helyezésével jelennek meg: a színpadterekben felállított asztal,
 fürdőkád, fából készült keret vagy kereszt alakú színpad segítségével. Ahogy a
 római katolikus szentmise középpontjában az átváltoztatás áll, ?? úgy mutatják
 fel a Visky-drámák rendezői is magát az emberi testet. , Ez az én testem, mond¬
 ja a test, amikor rálépek, hallom. Hallod? Testről testre haladunk testtől testig"?"
 — mondogatja Teréz A test történeteiben, utalva ezzel arra, hogy Visky színpad¬
 ra állított alkotásaiban a felmutatott emberi (élő vagy halott) testek Krisztus
 testének (corpus Christi) jelölöi, ahogy Vidnyänszky Krisztus-äbräzoläsaiban is
 azok. Amennyiben pedig a megcsonkított, erőszakot átélt emberi test — a befo¬
 gadó számára is — Krisztus testének szimbólumává válik, akkor lehetőség nyílik
 arra, hogy a néző megérkezzen saját testének valóságába és realitásába.
 
A Woodruff által rendezett Caravaggio terminal utolsó perceiben a festő
 vakságát a színpadkép disszonáns fényváltásai sugallják. Caravaggio elveszíti
 látását, de életének utolsó szakaszában mégis találkozik az általa keresett igazság
 tekintetével. A tekintet szintén az emberi test határtapasztalatának mondható,
 mert a másik ember vagy a transzcendencia tekintetével való találkozás szintén
 megcselekedhető, tettekben is realizálódó valósággá válhat. Caravaggio megva¬
 kul, belső látását azoban nem veszíti el, szembesül a transzcendencia létezésével,
 az őt ért lelki-testi szenvedések hatására megérti életének szakralitásba ágya¬
 zottságát. Visky szereplői antihősök abban az értelemben, hogy nem tudják
 önállóan megoldani sorsuk nagy megpróbáltatásait, képtelenek önerőből átlép¬
 ni az őket körbevevő barakk korlátait. Tetteik nagysága abban rejlik, hogy felis¬
 merik megváltásra váró élethelyzetüket, és bele tudják helyezni további sorsukat
 egy másik, emberfeletti dimenzió mélységébe.
 
A Mesés férfiak szárnyakkal című előadás során a néző a kiskirállyal együtt
 addigi élete minden törekvését és nehézségét elhelyezheti a kereszt árnyékában,
 és felismerheti a megváltottság szükségszerűségét. A szcenikus költemény a
 szöveg és a színpad terét segítségül hívva próbálja szélesíteni az űrkutatás moz¬
 zanatait. A rendezés során a színpadtér minden részlete mozgásba lendül, a
 
 
389 Miközben ettek, Jézus fogta a kenyeret, áldást mondott, megtörte, és odaadta taítványainak e
 szavakkal: sVegyétek és egyétek, ez az én testem!« Aztän fogta a kelyhet, hálát adott, és odaadta
 nekik ezekkel a szavakkal: sIgyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem, az új szövetségé,
 amely sokakert kiontatik a bünök bocsänatära.«” Mt 26, 26-28
 
390 Részlet Visky Andräs Theresa c. darabjäböl.