OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

utcagyerekek között, Teréz anya feláldozza életét a haldokló, beteg emberi tes¬
tekért. Melissa Lorraine rendezésének végére a fiatal lány által hordott fehér
vászonruha Teréz anya jellegzetes, kék-fehér csíkos apácaviseletévé válik. A fa¬
natikus, önmagát feláldozni kész emberi életek minden rendezésben az emberi
test középpontba helyezésével jelennek meg: a színpadterekben felállított asztal,
fürdőkád, fából készült keret vagy kereszt alakú színpad segítségével. Ahogy a
római katolikus szentmise középpontjában az átváltoztatás áll, ?? úgy mutatják
fel a Visky-drámák rendezői is magát az emberi testet. , Ez az én testem, mond¬
ja a test, amikor rálépek, hallom. Hallod? Testről testre haladunk testtől testig"?"
— mondogatja Teréz A test történeteiben, utalva ezzel arra, hogy Visky színpad¬
ra állított alkotásaiban a felmutatott emberi (élő vagy halott) testek Krisztus
testének (corpus Christi) jelölöi, ahogy Vidnyänszky Krisztus-äbräzoläsaiban is
azok. Amennyiben pedig a megcsonkított, erőszakot átélt emberi test — a befo¬
gadó számára is — Krisztus testének szimbólumává válik, akkor lehetőség nyílik
arra, hogy a néző megérkezzen saját testének valóságába és realitásába.

A Woodruff által rendezett Caravaggio terminal utolsó perceiben a festő
vakságát a színpadkép disszonáns fényváltásai sugallják. Caravaggio elveszíti
látását, de életének utolsó szakaszában mégis találkozik az általa keresett igazság
tekintetével. A tekintet szintén az emberi test határtapasztalatának mondható,
mert a másik ember vagy a transzcendencia tekintetével való találkozás szintén
megcselekedhető, tettekben is realizálódó valósággá válhat. Caravaggio megva¬
kul, belső látását azoban nem veszíti el, szembesül a transzcendencia létezésével,
az őt ért lelki-testi szenvedések hatására megérti életének szakralitásba ágya¬
zottságát. Visky szereplői antihősök abban az értelemben, hogy nem tudják
önállóan megoldani sorsuk nagy megpróbáltatásait, képtelenek önerőből átlép¬
ni az őket körbevevő barakk korlátait. Tetteik nagysága abban rejlik, hogy felis¬
merik megváltásra váró élethelyzetüket, és bele tudják helyezni további sorsukat
egy másik, emberfeletti dimenzió mélységébe.

A Mesés férfiak szárnyakkal című előadás során a néző a kiskirállyal együtt
addigi élete minden törekvését és nehézségét elhelyezheti a kereszt árnyékában,
és felismerheti a megváltottság szükségszerűségét. A szcenikus költemény a
szöveg és a színpad terét segítségül hívva próbálja szélesíteni az űrkutatás moz¬
zanatait. A rendezés során a színpadtér minden részlete mozgásba lendül, a

389 Miközben ettek, Jézus fogta a kenyeret, áldást mondott, megtörte, és odaadta taítványainak e
szavakkal: sVegyétek és egyétek, ez az én testem!« Aztän fogta a kelyhet, hálát adott, és odaadta
nekik ezekkel a szavakkal: sIgyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem, az új szövetségé,
amely sokakert kiontatik a bünök bocsänatära.«” Mt 26, 26-28

390 Részlet Visky Andräs Theresa c. darabjäböl.

s 132 +