OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

írnak, mivel a megfigyelők szerint ellenséges propagandát folytat az utcán (holott
nem tesz mást, csak felkarolja az utcán tengődő gyermekeket). Az elveszített
magzat oppozíciójaként az előadásban az utcagyerekekkel való foglalkozás kap
hangsúlyt. A főszereplő gyerekekhez való odafordulása sokszor olyan utcaszín¬
házzá válik, amelyet a titkosszolgálatosok államellenes tevékenységként értel¬
meznek, és a nő szemére vetik, hogy az előadások megtartásához, a gyerekek
szórakoztatásához nincs engedélye. Ileana Alexandra Orlich meglátása szerint
.Pornó" sorsa Antigoné történetével azonosítható abból a szempontból, hogy a
nő még férje halála után sem engedelmeskedik az épp aktuális törvényeknek.
Mindemellett Dante Vergiliusához hasonlóan a szabadságtól való megfosztás őt
is Isten felé készteti.%! A darab bevezető megjegyzéseiből kiderül, ?? hogy a
monodrámát a Tízparancsolat hetedik parancsa — ,,Ne lopj!"— inspirálta, amely
nemcsak a tárgyak vagy emberek elrablására, hanem a másik egyén szabadságtól
való megfosztására is irányul. M. R. — , Pornó" férje — egy ezredes fia, akit a
diktatúra öngyilkosságba kerget. A férfi elvesztésének mentális következménye
pedig az anya testében növekvő magzat elvesztése. A színpadon megjelenő
csontváz — Picur — mintegy szimbóluma annak a szabadságvesztésnek, amely a
fizikai vagy mentális megsemmisülést hozza magával.

A Júliához hasonlóan a Pornó is egy, az Istennel — a , Nagy Magányos Humor¬
talan Vilagositöval”?® — való dialógus ábrázolása. A gyermekét elvesztő nő
kérdőre vonja Istent a vele történő kegyetlenségek miatt, folyamatos párbeszéd¬
ben áll vele, sokszor mintha az őt meghaladó transzcendens dimenzió ki nem
mondott, de lélekbe íródó válaszait öntené nyelvi formába. A deszkákon Antall
Attila jazz-zenész muzsikál, utalva egyrészt a , Pornó" számára távolból érkező
hangokra és sugallatokra, valamint hallgatásba burkolózó, majd öngyilkos fér¬
jére. Az általa megpendített húrok az Isten által súgott hangok szimbólumai,
amelyek nemcsak a nő testében, de a színpadi térben is visszhangzanak. A Pi¬
linszky által említett színpadi jelenlétvesztés, túl azon, hogy metafizikai prob¬
léma, Visky színházi világában térkérdés is: az emberi létezés realitását felülíró
hangok nemcsak a színpad és a színészek testében, hanem a néző testi terében
is megformálódhatnak. Erre mutat rá Molnár Illés is:

361 As Girl and Man fall in love and Girl becomes pregnant, she has a premonition of their doomed
relationship and invokes the fate of Antigone, the tragic heroine who disobeyed King Creon’s
absurd legislation and despotic rule.” ,,Paradoxically, the deprivation of freedom points to and
prompts, as for Dante’s Vergil, the soul’s need for the heavens or for a structure of miraculous
work directed towards God.” Ileana Orlich: Code Name: Porn. Political Protest and Spiritual
Redemption in Andras Visky’s Theatre, Jozefina Komporaly (ed.): Memories of the Body: Captivity
as a State of Being in András Visky’s Barrack Dramaturgy, Intellect, 2017, 205, 203.

362 Visky: Ki innen, 84-86.

363 Uo., 93.

s 122 +