RITUALITÄS VIDNYÄNSZKY ES VISKY SZINHÄZI VILÄGÄBAN
RiTUSOK ES LITURGIKUS ELEMEK
VIDNYANSZKY KOLTOI SZINHAZABAN
A Nemzeti Színház köré csoportosuló alkotói műhely számos alkalommal utal
a Vidnyánszky-alkotások rituális hátterére, többek között a Pálfi Ágnes és Szász
Zsolt által szerkesztett periodika, a Szcenárium hasábjain. A Nemzeti Színház¬
ban évek óta megrendezésre kerülő MITEM nemzetközi színházi találkozóra is
számos, rituális funkcióval rendelkező előadás kap meghívást évről évre,??? de
ide sorolható néhány, a színház repertoárján szerepelő külföldi alkotó által ren¬
dezett előadás is."? Meglátásom szerint Vidnyánszky költői és rituális színhá¬
zában a csend a gyilkosság és a gyász formáihoz kötődik. A gyász felerősítése
érdekében a rendező különböző szertartásokat emel az előadásokba, amelyek az
élet elvesztéséhez, elsiratásához kötődnek. A Szarvassá változott fiú csendje a
hazatérésre képtelen művész hallgatása, aki múltjával együtt apja halálát is gyá¬
szolja, eza momentum lehetőséget ad egy halotti tor színpadon történő kibon¬
tására. A Halotti pompa a kioltott vagy kioltásra szánt emberi életek gyászát
hordozza, minden erőszakos halállal véget érő emberi élet kioltását sirató gyász¬
szertartás, ahol a betlehemezők egyik jelenetről a másikra gyilkosokká válnak,
a betlehemes játék haláltáncba, majd gyászszertartásba fordul. A színpadon
megjelenő danse macabre — a Bűn és bűnhődéshez hasonlóan - olyan halottsiratásba
torkollik, amelyben minden jelenlevő szembesül saját valóságának kiszolgálta¬
tottságával és végességével. A színielőadás a gyász, az egyházi szertartások kö¬
zösségi elemeinek felerősítésével összpontosít a múltban megtörténő gyilkos¬
ságra. A Halotti pompa ritualitása és performativitása párhuzamba állítható a
Performance Group által bemutatott Dionysusin 69 című, az istenek születési és
halotti rítusait felelevenítő előadással, amelyben , a közösség létrejöttének és
fennmaradásának a bűnbak feláldozása és az egyén ellen irányuló erőszak az
ára? A színielőadás rituális jellegét erősíti a passió felidézése, a betlehemezés,
valamint a középkori misztériumjátékok néhány elemének integrálása az előadás
által megrajzolt haláltáncba. A színpadon megjelenő szereplők az előadás során
22 Lasd The Chronic Life, Odin Teatret, Holstebro, Dánia. Megtekinthető volt a MITEM-en 2015.
április 24-én. Színészek: Kai Bredholt, Roberta Carreri, Jan Ferslev, Elena Floris, Donald Kitt,
Tage Larsen, Sofia Monsalve, Fausto Pro, Iben Nagel Rasmussen, Julia Varley. Rendezé: Eugenio
Barba. Dramaturd: Thomas Bredsdorff. The tree, Odin Teatret, Holstebro, Dania. Megtekintheté
volt a MITEM-en 2016. szeptember 30-án. Színészek: Luis Alonso, Parvathy Baul, I Wayan
Bawa, Kai Bredholt, Roberta Carreri, Donald Kitt, Elena Floris, Carolina Pizarro, Fausto Pro,
Iben Nagel Rasmussen, Julia Varley. Rendező Eugenio Barba. Dramaturg Thomas Bredsdorff.
293 Lásd Ivan Viripajev: Részegek.
294 Fischer-Lichte: A performativitás esztétikája, 73.