OCR Output

PILINSZKY JÁNOS SZÍNHÁZESZTÉTIKÁJA

citátumokat tartalmaz, másrészt a mű két világszintet állít egymással párhu¬
zamba: egy e világit és egy másik dimenzióban levőt, amelyet Vladimir és Est¬
ragon Godot érkezésével nyernének el. Visky Rákóczy Anita Beckett-monográ¬
fiájának bemutatóján néhány szóban kifejtette, hogy a Godot-ra várva című
drámában ő református egyházi énekek szövegeit véli felismerni."S Maczák a
Pilinszkyre való Beckett-hatás kutatása során bizonyítja, hogy a költő ismerhet¬
te Becsy dramamodellekre vonatkozö iräsait, a Bécsy-tanulmanyok hathattak
Pilinszky gondolkodasara.*” Becsy Tamäs A dramamodellek es a mai drama
című kötetében a Beckett-drámát a misztériumjátékok között elemzi, kétszintes
drámaként,?" ezt a meglátást Pilinszky akár tőle is átvehette.

A LITURGIÁTÓL VALÓ ELTÁVOLODÁS

Annak ellenére, hogy Pilinszky a szentmisét tekinti drc-ámái modelljének, domi¬
náns struktúrájának, e műfajban írt szövegei is kerülik a direkt evangelizációt,
nyelvhasználata is elhatárolódik ahagyományos vallásosság nyelviségétől. Evan¬
géliumi esztétikáját nem a műalkotások tartalmi kérdései határozzák meg, hanem,
mint arról már szó esett, a rituális és liturgikus történésekben rejlő performatív
aktusok. Pilinszky művészetelmélete újraírja az Auschwitz utáni vallásos meg¬
szólalások rendjét, kitágítva ezzel mind a vallásosnak mondható költészet, mind
a szakrális színház elméleti keretét. Mártonffy szerint Pilinszky elmélkedései
megújítják a közösségi hittanúsítás nyelvi konvencióit, mert , az idő nyelvi tör¬
ténéseire való ráhallgatásának talán legbátrabban vállalt következménye az a
felismerés, hogy a keresztény tradíció intézményeinek tulajdonjoga az üdvtörté¬
neti elbeszélésre sem terjed ki”? Az auschwitzi tragédia megtörténését Pilinsz¬
ky kudarcként éli meg, és műalkotásaival igyekszik helyreállítani mindazt, ami
az ártatlanok meggyilkolásával visszavonhatatlanul bekövetkezett. Érzékeli
ugyanakkor aztis, hogy a vallásos világkép átadásának módszerein folyamatosan
változtatni kell, ezért törekszenek arra, hogy az isteni jelenlét megtapasztalását
az egyházi kereteken túl is megtapasztalhatóvá tegye, ezért modellezi a liturgi¬
át egy már profanizálódott (színházi) közegbe. , Az eddigi liturgikus világkép
nem elegendő. Ez a katolikus költészet képvilágának átfogalmazását is megkö¬
veteli. / A csodálatos és tökéletes liturgiának és liturgikus időnek: a profánban

208 A könyvbemutatóra 2022. december 9-én, délután került sor a Kossuth Klubban.

Maczák: Papírdarabok.
Bécsy Tamas: A dramamodellek és a mai drama, Budapest, Akademiai, 1974.
Mártonffy: Biblikus hagyomány, 58.

209
210

211

+59 +