OCR Output

PILINSZKY JÁNOS SZÍNHÁZESZTÉTIKÁJA

A LITURGIKUS SZÍNHÁZ RITUÁLIS HÁTTERE

Sepsi véleménye szerint a modern liturgikus színház definiálása nehézségekbe
ütközik, mivel , a legkülönfélébb műfajokat és formákat értik alatta; ezek ráadá¬
sul túlmutatnak középkori mintájukon, amely pedig kánonként szolgálhatna."
Meglátásom szerint Pilinszky liturgikus színházának alapját a költő evangéliumi
esztétikájának gondolatisága, valamint a keresztény liturgiával párhuzamba
állított színházi előadás performatív, átformáló ereje, az előadás szcenikáján,
proxemikáján és jelhasználatán keresztül történő transzcendenciára való utalá¬
sok, a krisztusi esemény kortárs kontextusba helyezése és a költészetre jellemző
feszes ritmika, valamint a központi metaforák - pl. gyilkosság, ártatlan áldozat
— térbeli ábrázolása adja. Mindezek egy rituális — valamint helyreállító, inkarnáló
— funkcióval felruházott esemény keretein belül jelennek meg. A kereszt botrá¬
nyära!° való utalás sokszorozódása Pilinszky alkotásaiban, valamint a műalko¬
tás inkarnációja teremti meg a költő színházeszményében a krisztusi esemény
rituális megismétlésének lehetőségét, magában hordozva a színházi előadás
performatív lehetőségét. Egyetértek Hankovszky meglátásával, amely szerint
, Pilinszky olykor kifejezetten radikális megfogalmazást adott annak a vélemé¬
nyének, hogy a műalkotás végső forrása nem az emberben keresendő."""7 Ha
azonban a műalkotás forrása az emberen kívül van, akkor, véleményem szerint,
a katarzis kiindulási pontja sem csupán az ember, hanem az őt meghaladó
transzcendencia tere.

Maczák Pilinszky drámáit passiójátékokra (KZ-oratórium, Élőképek) és misz¬
tériumjátékokra (Gyerekek és katonák, Síremlék, Urbi et orbi) osztja, valamint
utal arra, hogy a költő ismerhette Bécsy Tamás drs-ámamodellekről szóló tanul¬
mánysorozatát, amely döntő fordulatot eredményezhetett drámaírói munkássá¬
gában." Pilinszky 1965-ben, a wroctavi Laboratórium Színházban tett látoga¬
tása során nézte meg Az állhatatos herceg című Grotowski-darabot,"" ezalatt
érezte meg a rituális színház performatív erejét: , az est során az előadás nem a
szöveg pályáján halad előre, hanem azzal, hogy a színen fölidézett szituációk
valóban testet öltenek. A történet itt és most történik." Meglátásom szerint a
költő e darab kapcsán szembesülhetett azzal, hogy a kortárs színház rituális
iránya az előadás során megjelenő utalásoknak köszönhetően képes lehet a már

=

65 Sepsi: Pilinszky János mozdulatlan színháza, 59.

Pilinszky: Publicisztikai írások, 290.

Hankovszky: A ,, hit közegében" fogant esztétika, 103.
68 Maczák: Papírdarabok, 27-29.

69 Sepsi: Pilinszky János mozdulatlan színháza, 60.
Pilinszky: Publicisztikai írások, 441.

=

66

=

67

=

=

¬

70

+51 +