FRAZER-IMREGH MONIKA: ELETMOD, ASZTROLOGIA ES MAGIA A RENESZANSZBAN
a fentebb már említett tudóst Ficino is idézi, de nem ezen írása, hanem orvosi
munkái révén. Tehát bolygókapcsolatok következnek a Holddal, meghatározott
kicsinyes és alantas célokra. Majd hamis attribúcióval Geber Abnehayem, azaz
Jabir ibn Hayyan mágiában felhasználható könyveit sorolja fel, ezek, mint mond¬
ja, a Mágia titkai, a nyolcvan fejezetes Nagy Könyv, aztán a Kulcsok Könyve, mely
a fokok alakjait tartalmazza hatásaikkal és használatukkal, egy másik Az
asztrolábról, ami ezer fejezetes, mondja, végül a Mágia összefoglalása következik.
Tartalmukról csak annyit mond, hogy ezekből sajátítható el a mágia tudománya.
Annál fantasztikusabb dolgokat sorol fel egy újabb hamis attribúcióval , Platón"
mágikus könyveinek tartalmából, ahol a vízen járástól bármely állat formájának
felvételén és a szempillantás alatt megtett távoli utazásokon keresztül az esőcsi¬
nálásig mindenféle szerepel. Végül még , Pythagoras" asztrológiai mondását
idézi.
Az 1. fejezet a bolygók erejének rövid jellemzése, és az alájuk rendelt nyelvek,
külső (a fejen levő) testrészek és belső szervek, vallások, viseletek, mesterségek,
ízek, helyek, kövek, fémek, ásványok, fák, növények, gyógynövények, illatanyagok,
állatok, kisállatok (rágcsálók, csúszómászók, rovarok) és színek felsorolása. Vé¬
gül a két holdcsomópontról annyit mond, hogy a Sárkány Feje felerősíti a meg¬
levő bolygóállások hatásait, a Sárkány Farka pedig mérsékeli azokat.
A 2. fejezet az egyes jegyek alá tartozó testrészek, színek, ízek, helyek, kövek,
fémek, fák, állatok és madarak leírása. A felsorolás hiányos, a sorrend pedig nem
következetes. A testrészek nagyjából az , asztrológiai ember" beosztásának fe¬
lelnek meg. Érdekes módon az állatoknál az ember kétszer is megjelenik: a Nyi¬
lasnál és a Vízöntőnél, az utóbbinál a megkülönböztetés az, hogy , ördögien ta¬
szító külsejű".
A 3. fejezet a bolygók színeinek, emberalakú ábrázolásainak, öltözetük színé¬
nek, füstölőjük anyagának tömör felsorolása. Itt szerepel a dekánokhoz tartozó
színek és előállításuk módja. Közben rövid útmutatót ad a megfelelő időpontok
kiválasztásához.
A 4. fejezet néhány sor arról, hogy a titkos tudományok művelői miért rejtje¬
lezték műveiket — azért, hogy csak folytonos tanulás és a bölcsesség elsajátítói
érthessék meg és használhassák fel saját céljaikra azokat. [Az arab verzióban ez
a fejezet elsősorban a Koránra alapoz, ezért hagyhatta el a fordító a szöveg javát.)
Az 5. fejezet az ember kiemelkedő helyét ismerteti az élőlények sorrendjében,
és egy mágikus eljárás regényes leírása. Az embernek tíz nyilvánvaló és öt rejtett