Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000134/0000

Színházpedagógiai körkép

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Bethlenfalvy Ádám, Cziboly Ádám, Gemza Melinda, Golden Dániel, Kiss Gabriella, Szemessy Kinga, Végvári Viktória
Title (EN)
Educational Theatre Cyclorama
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000134/0155
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 156 [156]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000134/0155

OCR

NÉZŐK ÉS RÉSZTVEVŐK vivő játékosokat engednek színpadra. Ez a gesztus értelemszerűen számol azzal, hogy a nézők legszívesebben elfordulnának az általuk létrehozott testképektől, illetve tudják, mennyire , amatőr" és , dilettáns" a nyújtott teljesítmény." Ez a majdnem elforduló és mégis odanéző tekintet (az Irit Rogoff kapcsán már említett) diszpozitívum-kritikával egyenértékű bevonódás mintapéldája, hiszen lényege az az aktus, amikor , felismerhetővé válik maga a mérték" és a mérték eltörölhetősége is." Például az, hogy a művészszínház intézménye a modernitás óta bináris oppozíciók mentén határozza meg önmagát, és ezek közül az egyik legfontosabb a valóságcsinálás , professzionális" kontra , laikus" vagy , dilettáns" rendje. Amennyiben sérültek vagy civilek állnak előadóként az Örkény, a MU vagy a Trafó színpadjára, akkor élénk párbeszédbe kezdenek egymással a nézés passzív elnyomó, passzív konzervatív, poszt-passzív és aktívan tanúskodó, illetve belemerülő stratégiái."" S az egymással és önmagukkal vitatkozó, egyes szám első személyben most konstruálódó nézői tekintetek kereszttüzében lelepleződik az a többesszám első személyű (fehér, cisz, ép és képzett) tekintet, melyet Carrie Sandahl találóan a , semleges zsarnokságának" nevez." Az inklúzió melletti döntés (amikor sérült vagy civil embereknek is megadjuk ugyanazt a jogot a színpadra lépéshez, mint a profiknak) azért kockázatos, mert ez (mivel a laikusok nem tudják alárendelni önmagukat a kiszámítható, vezérelhető és kontrollálható folyamatoknak) nagyon is kézzel fogható támadást intéz a színházi szakma autonómiája ellen." A posztdramaturgiáknak ez a talán Vö. Benjamin Wihstutz: Leistung und Devianz um 1900. Über Performances als Praktiken der Humandifferenzierung, in Dilek Dizdar — Stefan Hirschauer — Johannes Paulmann — Gabriele Schabacher (Hg.): Humandifferenzierung. Disziplináre Perspektiven und empirische Sondierungen, Weilerswist, Vellbrück, 2021, 230—259. Ezen a ponton fontos emlékeztetnünk magunkat arra, hogy a performance kortárs definícióinak jelentéstartalmát (az elő-adás gyakorlati mozzanata, a [re]prezentdcio folyamata, az életteliség mellett) a Leistung: a munka, a teljesítmény is meghatározza. Jákfalvi Magdolna: A színházi előadás fogalma a digitális média korában, Iheatron, 13. évf., 2014/1, 23. Nikolaus Müller-Schöll: Színház magán kívül, ford. Teller Katalin, in Czirák (szerk.): Kortárs táncelméletek, 221. Sarah Whatley: Dance and disability. The dancer, the viewer and the presumption of difference, Research in Dance Educations, vol. 6, 2007/1, 18. 88 V6. Benjamin Wihstutz: Disability Performance History. Methoden historisch vergleichender Performance Studies am Beispiel eines Projekts über Leistung und Behinderung, in WihstutzHoesch (Hg.): Neue Methoden, 109-132. A kockázat mértékét és társadalmi összefüggéseit jól jelzi az a folyamat, melynek elején az a u a színházi szakírás áll, mely az ostogenesis inperfectában szenvedő Peter Radtke színészi teljesítmenyet 1985-ben „nem recenzälhatönak” tartotta, hiszen, amit látunk, , nem komolyan vehető alakítás". (Gerhard Stadelmaier: Mama Medea oder die gestohlenen Morde, Stuttgarter Zeitung, 1985. január 5., 16.) A végén pedig az a tény, hogy Julia Hassermannak a Jérőme Bel rendezte Disabled Theater-ben végzett munkáját a 2013-as Berlini Színházi Találkozón Alfred Kerr-díjjal méltányolták. e 154 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.31 MB
Lien permanent vers jpg
022_000134/0155.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000134/0155.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu