OCR Output

Kiss GABRIELLA: CON-VIVERE! — GONDOLATOK A , RÉSZVÉTEL KORÁNAK" SZÍNHÁZÁRÓL

Az előadás annak a Krízis címet viselő, négyhónapos művészi kutatásnak a
része, amely Prágában, Münchenben, Budapesten és három erdélyi alkotótábor¬
ban zajlott civil felnőttek, illetve gyerekek részvételével. A háromfős Gát család
multimediális válságmenedzsmentje ugyanis csak ürügy volt egy komplexebb
„összmüveszeti tärsadalmi teräpia” megvalösitäsära.”” A mült kiserteteivel szem¬
benézni kénytelen pszichiáter apa (Hálátlan dögök), a saját ütjät sem szinesznö¬
ként, sem drámatanárként nem találó anya (A papnő) és a szülők kommuniká¬
cióképtelenségének áldozatául eső fiú (jp.co.de) élete ugyanis azt a problémát
érinti, amit a , Foucault dilemmáját" elemző Byung-Chul Han láthatatlan
pszichopolitikának nevez. Arról az állapotról van szó, amikor a kormányzás
erőszaka önmagunk optimalizálásának formáját ölti, így a megszokott állandó
és egyre szokatlanabba tétele válik önmagunk ellen elkövetett erőszakká.?? S ha
a hatalmi működés interiorizálódik, akkor az ember az uralmi összefüggéseket
szabadságként és önmegvalósításként értelmezi, és már annak a helyzetnek a
megteremtése is elsődleges céllá, feladattá válhat, amelyben cinikus játékként
lehetőség nyílik a szokatlanná tételre." Pontosan úgy, ahogy az előadás egyik
drámaóráján történik.

A mélyszegénységben élő erdélyi falu testnevelésórájára robogóval érkező
és „Särosdi Lilla” néven bemutatkoz6 Gat Lilla ugyanis dramatanarként pro¬
bálja meg orvosolni mikro- és makroközösségek (köztük saját családjának és
szakmaiságának) diszfunkcionális működését." Ottlétének , üzenete: éretlen

rendező éppen akkor fordult kivételes intenzitással a dd$ámapedagógia módszertana, eszköztára
és kihívásai felé, amikor a színházi nevelési terület jelentős változásokon esett át. Hipotézisünk
szerint éppen a professzionális színházcsinálás nemzetközileg jegyzett képviselőjeként
számontartott Schilling és az általa újrarajzolt Krétakör aktív közreműködése kellett ahhoz, hogy
színház és nevelés terminusa a hivatásos színháznézők fogalmi horizontján is közeledjen egy¬
máshoz! Jászay Tamás: Krízisben A papnő: egy helykereső előadás emlékezete, Játéktér, 8. évf.,
2019/2, 51. https://jatekter.ro/jaszay-tamas-krizisben-a-papno-egy-helykereso-eloadas-emlekezete/
(Letöltés: 2023. július 17.)

Csáki Judit: Pincétől a padlásig. Schilling Árpád rendező, a Krétakör vezetője, magyarnarancs.
hu, 2011. oktöber 20. https://magyarnarancs.hu/szinhaz2/pincetol_a_padlasig_-_schilling_
arpad_rendezo_a_kretakor_vezetoje-77150 (Letöltes: 2023. jülius 17.)

Byung-Chul Han: Pszichopolitika. A neoliberalizmus és az üj hatalomtechnikak, ford. Csordas
Gäbor, Budapest, Typotex, 2014, 34-41.

Byung-Chul Han: A kieges tärsadalma, ford. Miklödy Döra, Budapest, Typotex, 2019, 7-8,
71-94.

„Bär az idöbeli sorrendböl az következne, hogy a trilögia elsö darabja, a jp.co.de cimü film for¬
gatókönyve volt az első, amely megfogalmazódott bennünk, az igazság az, hogy A papnő szüzsé¬
jét írtam meg legelőször. A Budapestről vidékre költöző, korábban színésznőként ismert dráma¬
pedagógus kálváriája aktuális parabolaként sejlett föl előttem. Az ő drámáján keresztül véltem
megfoghatónak és ábrázolhatónak azt a kettősséget, amely a társadalmi feszültségek tekinteté¬
ben a mai Magyarországot, és sejtésem szerint egész Európát jellemzi. Az eredményeket felmu¬
tatni képtelen, de megkérdőjelezhetetlenül jó szándékú engedékenység és a hatékonyságban

19
DS

2:

À

+ 145 +