OCR
NÉZŐK ÉS RÉSZTVEVŐK Jelen tanulmány ezt a kölcsönhatást vizsgálja a színházi nevelés és a művészszínház viszonylatában." Olyan jelenségeket elemez, amelyek újszerűsége nem értelmezhető a dráma- és színházpedagógia, illetve a színházi nevelés öndefiníciójának egyik központi fogalma: a részvételiség (participatio) nélkül. Abból a tényből indul ki, hogy a nézés eseményének leírására törekvő modern színháztudománynak nemcsak rögzítenie, de elemeznie is kell azt a hatást, amit a 2022ben Jövő díjjal kitüntetett színházcsinálás három évtizede gyakorolt a kortárs magyar szcénára." A mikroelemzések fókuszában tehát az a folyamatorientált esztétikai gyakorlat áll, amelynek innovatív jellege a kollaboratív munkaformák heterarchikus voltára és a kontingencia posztdramaturgiájára vezethetők vissza.? Célja pedig rámutatni a kritikalitáselmélet részvételiség-koncepciójának azon lehetőségeire," amelyek segítségével árnyalni lehet a Cziboly Ádám szerkesztette Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv terminológiai fejezetének »részvételi szinhazi formak” és ,,bevonddas” szécikkét.”” A RESZVETEL KULTURAJA Ha a továbbiakban orientációs pontnak tekintjük a kutatási projekt egésze szamára kulcsfontosságú 2013-as évszámot, akkor érdemes emlékeztetnünk ma$ Az alkalmazott színház funkcionális önmeghatározását, intervenciós célját és folyamatorientáltságát osztó színházi nevelést (leginkább heurisztikai megfontolásból) ellentétesnek szokták tekinteni a ,hagyományos" (száz éve a rendezői színház korát élő ún. művész) színházzal. (Vö. Matthias Warstat et al. (Hg.): Theater als Intervention. Politiken ästhetischer Praxis, Berlin, Theater der Zeit, 2015.) Ugyanakkor épp ezeknek a jelenségeknek a teatrológiai reflexiója segítette elő a színháztudományi kutatások 21. századi , hálózatát megerősítő és a szak differenciálódásához, illetve pluralizálódásához hozzájáruló módszerkritikát". Benjamin Wihstutz — Benjamin Hoesch (Hg.): Neue Methoden der Theaterwissenschaft, Bielefeld, transcript, 2020, 10. A Színházi Kritikusok Céhe Jövő díját 2022-ben a harmincéves Kerekasztal Színházi Társaság és a huszonöt éves Káva Kulturális Műhely kapta meg a TIE (Iheatre in Education) hazai meghonosításáért; 2023-ban pedig a komoly színházpedagógiai múlttal rendelkező celldömölki Soltis Lajos Színház nyerte el. Vö. Radosavljevié Duska: A heterarchikus rendező: egy huszonegyedik századi szerzői modell, ford. Tamás Ágnes, Ungvári Zrínyi Ildikó, Játéktér, 11. évf., 2022/3, 29—43. https://jatekter.ro/ duska-radosavljevic-a-heterarchikus-rendezo-egy-huszonegyedik-szazadi-szerzoi-modell/ (Letöltés: 2023. augusztus 23.); Sandra Umathum - Jan Deck (Hg.): Postdramaturgien, Berlin, Neofelis, 2020. A részvételiség és a bevonédas ilyetén fogalmat lasd Adam Czirak: Partizipation, in Erika FischerLichte — Doris Kolesch - Matthias Warstat (Hg.): Metzler Lexikon Theatertheorie, StuttgartWeimar, Springer, 2014, 242-248. 1 Takács Gábor et al.: Színházi nevelési / színházpedagógiai programokhoz kapcsolódó fogalmak a 00 o glosszáriuma, in Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017, 155, 162, 163. e 142 +