OCR Output

NÉZŐK ÉS RÉSZTVEVŐK

Jelen tanulmány ezt a kölcsönhatást vizsgálja a színházi nevelés és a művész¬
színház viszonylatában." Olyan jelenségeket elemez, amelyek újszerűsége nem
értelmezhető a dráma- és színházpedagógia, illetve a színházi nevelés öndefiní¬
ciójának egyik központi fogalma: a részvételiség (participatio) nélkül. Abból a
tényből indul ki, hogy a nézés eseményének leírására törekvő modern színház¬
tudománynak nemcsak rögzítenie, de elemeznie is kell azt a hatást, amit a 2022¬
ben Jövő díjjal kitüntetett színházcsinálás három évtizede gyakorolt a kortárs
magyar szcénára." A mikroelemzések fókuszában tehát az a folyamatorientált
esztétikai gyakorlat áll, amelynek innovatív jellege a kollaboratív munkaformák
heterarchikus voltára és a kontingencia posztdramaturgiájára vezethetők vissza.?
Célja pedig rámutatni a kritikalitáselmélet részvételiség-koncepciójának azon
lehetőségeire," amelyek segítségével árnyalni lehet a Cziboly Ádám szerkesztet¬
te Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv terminológiai fejezetének
»részvételi szinhazi formak” és ,,bevonddas” szécikkét.””

A RESZVETEL KULTURAJA

Ha a továbbiakban orientációs pontnak tekintjük a kutatási projekt egésze sza¬
mára kulcsfontosságú 2013-as évszámot, akkor érdemes emlékeztetnünk ma¬

$ Az alkalmazott színház funkcionális önmeghatározását, intervenciós célját és folyamatorien¬
táltságát osztó színházi nevelést (leginkább heurisztikai megfontolásból) ellentétesnek szokták
tekinteni a ,hagyományos" (száz éve a rendezői színház korát élő ún. művész) színházzal. (Vö.
Matthias Warstat et al. (Hg.): Theater als Intervention. Politiken ästhetischer Praxis, Berlin,
Theater der Zeit, 2015.) Ugyanakkor épp ezeknek a jelenségeknek a teatrológiai reflexiója segí¬
tette elő a színháztudományi kutatások 21. századi , hálózatát megerősítő és a szak differenciá¬
lódásához, illetve pluralizálódásához hozzájáruló módszerkritikát". Benjamin Wihstutz — Ben¬
jamin Hoesch (Hg.): Neue Methoden der Theaterwissenschaft, Bielefeld, transcript, 2020, 10.
A Színházi Kritikusok Céhe Jövő díját 2022-ben a harmincéves Kerekasztal Színházi Társaság
és a huszonöt éves Káva Kulturális Műhely kapta meg a TIE (Iheatre in Education) hazai meg¬
honosításáért; 2023-ban pedig a komoly színházpedagógiai múlttal rendelkező celldömölki
Soltis Lajos Színház nyerte el.

Vö. Radosavljevié Duska: A heterarchikus rendező: egy huszonegyedik századi szerzői modell,
ford. Tamás Ágnes, Ungvári Zrínyi Ildikó, Játéktér, 11. évf., 2022/3, 29—43. https://jatekter.ro/
duska-radosavljevic-a-heterarchikus-rendezo-egy-huszonegyedik-szazadi-szerzoi-modell/ (Le¬
töltés: 2023. augusztus 23.); Sandra Umathum - Jan Deck (Hg.): Postdramaturgien, Berlin,
Neofelis, 2020.

A részvételiség és a bevonédas ilyetén fogalmat lasd Adam Czirak: Partizipation, in Erika Fischer¬
Lichte — Doris Kolesch - Matthias Warstat (Hg.): Metzler Lexikon Theatertheorie, Stuttgart¬
Weimar, Springer, 2014, 242-248.

1 Takács Gábor et al.: Színházi nevelési / színházpedagógiai programokhoz kapcsolódó fogalmak

a

00

o

glosszáriuma, in Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Bu¬
dapest, InSite Drama, 2017, 155, 162, 163.

e 142 +