Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000134/0000

Színházpedagógiai körkép

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Bethlenfalvy Ádám, Cziboly Ádám, Gemza Melinda, Golden Dániel, Kiss Gabriella, Szemessy Kinga, Végvári Viktória
Title (EN)
Educational Theatre Cyclorama
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000134/0143
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 144 [144]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000134/0143

OCR

NÉZŐK ÉS RÉSZTVEVŐK Jelen tanulmány ezt a kölcsönhatást vizsgálja a színházi nevelés és a művészszínház viszonylatában." Olyan jelenségeket elemez, amelyek újszerűsége nem értelmezhető a dráma- és színházpedagógia, illetve a színházi nevelés öndefiníciójának egyik központi fogalma: a részvételiség (participatio) nélkül. Abból a tényből indul ki, hogy a nézés eseményének leírására törekvő modern színháztudománynak nemcsak rögzítenie, de elemeznie is kell azt a hatást, amit a 2022ben Jövő díjjal kitüntetett színházcsinálás három évtizede gyakorolt a kortárs magyar szcénára." A mikroelemzések fókuszában tehát az a folyamatorientált esztétikai gyakorlat áll, amelynek innovatív jellege a kollaboratív munkaformák heterarchikus voltára és a kontingencia posztdramaturgiájára vezethetők vissza.? Célja pedig rámutatni a kritikalitáselmélet részvételiség-koncepciójának azon lehetőségeire," amelyek segítségével árnyalni lehet a Cziboly Ádám szerkesztette Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv terminológiai fejezetének »részvételi szinhazi formak” és ,,bevonddas” szécikkét.”” A RESZVETEL KULTURAJA Ha a továbbiakban orientációs pontnak tekintjük a kutatási projekt egésze szamára kulcsfontosságú 2013-as évszámot, akkor érdemes emlékeztetnünk ma$ Az alkalmazott színház funkcionális önmeghatározását, intervenciós célját és folyamatorientáltságát osztó színházi nevelést (leginkább heurisztikai megfontolásból) ellentétesnek szokták tekinteni a ,hagyományos" (száz éve a rendezői színház korát élő ún. művész) színházzal. (Vö. Matthias Warstat et al. (Hg.): Theater als Intervention. Politiken ästhetischer Praxis, Berlin, Theater der Zeit, 2015.) Ugyanakkor épp ezeknek a jelenségeknek a teatrológiai reflexiója segítette elő a színháztudományi kutatások 21. századi , hálózatát megerősítő és a szak differenciálódásához, illetve pluralizálódásához hozzájáruló módszerkritikát". Benjamin Wihstutz — Benjamin Hoesch (Hg.): Neue Methoden der Theaterwissenschaft, Bielefeld, transcript, 2020, 10. A Színházi Kritikusok Céhe Jövő díját 2022-ben a harmincéves Kerekasztal Színházi Társaság és a huszonöt éves Káva Kulturális Műhely kapta meg a TIE (Iheatre in Education) hazai meghonosításáért; 2023-ban pedig a komoly színházpedagógiai múlttal rendelkező celldömölki Soltis Lajos Színház nyerte el. Vö. Radosavljevié Duska: A heterarchikus rendező: egy huszonegyedik századi szerzői modell, ford. Tamás Ágnes, Ungvári Zrínyi Ildikó, Játéktér, 11. évf., 2022/3, 29—43. https://jatekter.ro/ duska-radosavljevic-a-heterarchikus-rendezo-egy-huszonegyedik-szazadi-szerzoi-modell/ (Letöltés: 2023. augusztus 23.); Sandra Umathum - Jan Deck (Hg.): Postdramaturgien, Berlin, Neofelis, 2020. A részvételiség és a bevonédas ilyetén fogalmat lasd Adam Czirak: Partizipation, in Erika FischerLichte — Doris Kolesch - Matthias Warstat (Hg.): Metzler Lexikon Theatertheorie, StuttgartWeimar, Springer, 2014, 242-248. 1 Takács Gábor et al.: Színházi nevelési / színházpedagógiai programokhoz kapcsolódó fogalmak a 00 o glosszáriuma, in Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017, 155, 162, 163. e 142 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.23 MB
Lien permanent vers jpg
022_000134/0143.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000134/0143.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu