OCR Output

SZEMESSY KINGA — VÉGVÁRI VIKTÓRIA: PERFORMANSZ ALAPÚ TÁNCOS/BÁBOS RÉSZVÉTELI...

kell, hogy legyen, aminek engem különösen két aspektusa érdekel: a részvételiség
mint a manipuláció eszköze és a részvételiség által generált hatás vizsgálata
abból a szempontból, hogy ez a hatás az egyén szintjén nagyon különböző mó¬
dokon, , az ismeretlen felé tartó, kreatív, belső utazásként" működik." A Kegyet¬
len jatékok ugyan tamaszkodik a dramapedagégia munkaformaira, de legalabb
annyira el is tér tőlük: így a munkaformák számbavétele, a szerepbe lépés, a
kerettávolság fogalmai, de akár a részvételi módok számbavétele sem tűnt szá¬
momra hasznosnak, sőt bizonyos szempontjai — például a konstruktív és dest¬
ruktív interakció megkülönböztetése — éppen megkérdőjelezik ezeknek a játé¬
koknak a létezési módját, módszertanát. Ennek - a formälödö — mödszertannak
a fogalmi készlete olvasható az alábbi tanulmányban.

KILENC TÉZIS A CSELEKVŐ ANYAGRÓL,
A KÉNYELMETLENSÉG ELKERÜLHETETLENSÉGÉRŐL ÉS EGYEBEKRŐL

1.
Ahogy az alkalmazott művészet, s részeként a színházi nevelés, úgy a mi —
performansz alapú részvételi játékokra építő — módszertanunk is társadalmilag
elkötelezett művészet. Játékainkkal a rövidtávú, statisztikai adatokkal alátámaszt¬
ható hatékonyság (effektivitäs) elöszobäjakent egy olyan lassú (szomatikus) ak¬
tivizmust gyakorlunk, ahol a Másikkal való affektív, vagyis hiperérzékeny és nem
ritkán irracionális találkozáson van a hangsúly.

2.
A báb- és táncművészetnek közismert képessége a mutatványokon, illúziókelté¬
sen keresztüli nézőbódítás. Mi ehelyett — a neoavantgárd hagyományát követve
— azt keressük, hogyan érezheti magát bárki bábosnak vagy táncosnak, vagyis
hogyan tud e két művészeti ág a hétköznapokkal szervesülni, nem pedig azoktól
eltávolodva, sőt azokból kiemelkedve működni.

3.
Az életet és a művészetet integráló törekvésünk miatt a , tánc" helyett a , test", a
,báb" helyett pedig a „tärgy” szavak dinamizäljak gondolkodäsunkat. Ezeket
tekintjük a tárgyalt művészeti diszciplínák minimumának, vagyis ezeken keresz¬
tül tudjuk eltartani magunktól a műfaji konvenciókat és elvárásmezőket.

B Vö. Antal Klaudia: Gondolatok a részvétel fogalmáról és a vitaszinhäz gyakorlatäröl, Theatron,
16. évf., 2022/1, 31—43.

s 119 "