OCR Output

CZIBOLY ÁDÁM: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI...

felnőtteknek készült előadások is képezhetik a nekik szánt programok alapját.
Továbbá azokban a színházakban, ahol az aktív , utánpótlásnevelés" (audience
development), a színházba járó új közönség bevonzása, , beszoktatása" is feladat,
szempont lehet az is, hogy a középiskolás és fiatal felnőtt korosztály már rendel¬
kezik önálló pénzügyi erőforrásokkal, és egyre inkább saját maga dönt szabadidős
tevékenységeiről. Ezzel szemben az óvodás és az általános iskolás korosztályok
esetében a választás a gondviselő vagy a pedagógus informáltságán, ill. anyagi
erőforrásain múlik elsősorban.

Egyalkalmas, valamint két- és háromlépcsős programok

2013-ban az egyalkalmas programok aránya magas volt (87,6%), kevesse voltak
jellemzöek a ket- (7,6%) vagy häromlepcsös (4,8%) programok. Egy-egy alkalom
hosszanak szempontjaböl a legrövidebb program 30, a leghosszabb 360 percig
tartott. A leggyakoribb alkalomhossz a 60 perc volt, vagyis a legtöbb program
kereken egy öräs volt.

2023-ra ezek az aränyok csak kicsit mozdultak el: a tendencia toväbbra is az
egyalkalmas programoknak kedvezett, 187 program (8196) csak egy alkalomból állt.
A kétlépcsős programok aránya megduplázódott (1690), míg a háromlépcsős prog¬
ramoké tovább csökkent (3%). A legrövidebb program továbbra is 30 perc maradt,
de a leghosszabb 240 percre csökkent. A leggyakoribb alkalomhossz viszont 90 perc
lett, vagyis az átlagos programhossz az iskolai időszervezésbe sokkal praktikusab¬
ban illeszthető két tanórára (2x45 perc) növekedett, kedvezve ezzel apedagógusok
és iskolák felől érkező elvárásoknak. A két- és háromlépcsős programok alulrepre¬
zentáltságának hátterében ugyancsak pragmatikus szervezési szempontok állhat¬
nak. Egy székhelyen megtartott színházi előadás előtt vagy után egyszer ellátogat¬
ni egy-egy osztályhoz könnyebben megszervezhető, mint külön alkalmat
egyeztetni előtte és utána is: emiatt lehet az, hogy a kétlépcsős programok népsze¬
rűsége némiképp növekedett, a háromlépcsősöké viszont még tovább csökkent.

A programok műfaja és pedagógiai célja

A 2023-as adatgyűjtés során a szinhazineveles.hu felületét használtuk, és ez az
oldal átvette a 2017-es terminológia munkacsoport javaslatait a színházi neve¬
lési / színházpedagógiai programok műfajainak kategorizálását illetően.

A szervezetek önmeghatározása szerint a 2023-ban aktív programok műfaji
besorolását a 3. táblázat foglalja össze. 2013-as összehasonlító adataink azért

.33 +