OCR Output

CZIBOLY ÁDÁM: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI...

A tanulmány fókusza és az ebből adódó kihívások

A színházi nevelés és a színházpedagógia fogalmait jelen tanulmányban szino¬
nimaként használjuk, és azt a tágabb területet jelöljük vele, amely magában
foglalja a színház és a pedagógia szinergiáit, így például a nevelési szándékú
gyerek- és ifjúsági előadásokat, a gyermek- és diákszínjátszást vagy a csecsemő¬
színházat is. Ugyanakkor pontosan tisztában vagyunk azzal, hogy a színházi
nevelés és színházpedagógia definícióit illetően nincs teljeskörű szakmai kon¬
szenzus, mindkét fogalom viták kereszttüzében áll. A színházi nevelés és a
színházpedagógia kapcsolódási lehetőségeit elemezve 2017-ben tíz, egymással
versengő modellt mutattunk be, ezekből jelen tanulmány fókuszának és foga¬
lomhasználatának pontossága miatt az egyik mellett önkényesen, de szükség¬
szerűen le kellett tennünk a garast. Továbbra is tartjuk magunkat ahhoz, amit
2013-ban a széleskörű szakmai nyelvhasználat alapján javasoltunk: a két fogalmat
tekintsük szinonimának, mivel a legtöbb szereplő a hétköznapi nyelvhasználat
során azonos jelentéstartalommal használja ezeket.

Jelen elemzés fókuszában a színházi nevelés / színházpedagógiai programok
és az azokat létrehozó szervezetek állnak. A színházi nevelési / színházpedagógiai
program pontosabb meghatározásán azt a 2017-ben lefolytatott széleskörű
egyeztetés alapján kialakult definíciót értjük, ami a Takács Gábor vezetése alatt
dolgozó munkacsoport meghatározása. A definíció véleményezésében 61 szer¬
vezettől 80 szakember vett részt, köztük olyan színháztudományi szakemberek
is, mint Kiss Gabriella és Kricsfalusi Beatrix. Ily módon a tág értelemben vett
színházi nevelésen / színházpedagógián belül a színházi nevelési / színházpedagógiai
program (i) elsédlegesen a kôznevelésben érintettek számára készül; (ii) előadás
vagy jelenetsor van benne, amely épülhet az önkifejezés bármilyen verbális és
nonverbális műfajára (pl. prózai színház, báb- és figurális színház, tánc- és
mozgásszínház, zenés színház, cirkusz, performansz stb.); (iii) pedagógiai célja
van az alkotóknak; (iv) a résztvevők a program során annak menetét érdemben
befolyásoló vagy az abban történtekre érdemben reflektáló, nyílt interakciókban
vehetnek részt; (v) megismételhető, minden alkalommal különböző csoportoknak
játszott programok."

Fontos ugyanakkor megemlíteni, hogy a színházi nevelési / színházpedagógiai
program fogalma körül szerencsére nem csillapodnak a viták: pl. a Iheatron
színháztudományi folyóirat 2021/1. tematikus számában a szakma számos kép¬
viselője konkrét esettanulmányok mentén problematizálta ezt a definíciót. Tehát
nem gondoljuk, hogy a fenti meghatározás végleges vagy tökéletes lenne, azonban

* Uo., 157.

«17°