OCR Output

92 / NEMESLÁSZLÓ

A beteg és haldokló emberek ma egyre több segítséget kapnak
pszichológusoktól, lelki tanácsadóktól. A spirituális szempontok is
egyre inkább megjelennek, akár kifejezetten vallási értelemben, akár
tágabb összefüggésben. Az ún. pozitív pszichológia irányzata újabban
termékeny módon fordult az antik erényetikai felfogás, jelesül Arisz¬
totelész eudaimónia fogalma, mint az életünkben megvalósítandó cél
felé (Seligman 2011). Eszerint a valódi kiteljesedés és boldogság útja
nem az élvezetek hajszolása, hanem valami nagyobb életterv megva¬
lósításaként érhető el. A jó élet forrása tehát a pszichológusok szerint
is az erényes élet. Bármennyire is érdekes legyen ez a szemléletváltás
a pszichológiában, tudnunk kell, hogy az antik filozófiával foglalko¬
zó szakemberek jóváhagyását nem igazán nyerte el (Nussbaum 2012;
Kristjánsson 2013). A megfogalmazott kritikák szerint a pozitív pszi¬
chológia félreértelmezi és leegyszerűsíti Arisztotelész erényetikai
felfogását, amikor a pszichológia tudományos módszereivel tanul¬
mányozható, mérhető jelenségként tekintenek az arisztotelészi er¬
kölcsfilozófia fogalmaira.

Érdemes tehát visszatérni az eredeti filozófiai tanokhoz: Arisz¬
totelészhez, Szókratészhez, Platónhoz, Senecához, Epiktétoszhoz,
Marcus Aureliushoz. E szerzök gondolatai ma újra népszerűek, sokan
gondolják, hogy hasznosak lehetnek a mai viszonyok között is. Egy¬
re több filozófus ismeri fel, hogy sajátos tudásuk és készségeik által
gyakorlati segítséget nyújthatnak embertársaik számára egy jobb élet
eléréséhez. Az évezredek során felhalmozott filozófiai tudás, tapasz¬
talat, bölcsesség a mai emberek számára is hasznos filozófiai, etikai
iránymutatásként szolgálhat. Az erények fejlesztése, sajátunké és má¬
soké, egy nagyon különleges feladat, nem tantételek, kötelességek,
alapelvek, jogszabályok, tudományos tények, elméletek kérdése, ha¬
nem jellemünk, személyiségünk kitartó gyakorlással való megváltoz¬
tatása. Hogyan legyünk bátor, mértékletes, türelmes, elfogadó, nagy¬
lelkű, lojális, bölcs emberek - ezek nem elméletek elsajátításától
függő tulajdonságok, hanem az erkölcsi minőségünk alakításának
gyakorlati ideáljai. Talán soha nem leszünk ilyen emberek, viszont
törekednünk kell rá; az antik bölcselők is inkább elérendő célként
tekintettek a nagy erényekre.