Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000131/0000

Életvégi döntések

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Barcsi Tamás, Kőmüves Sándor, Nemes László
Title (EN)
End-of-Life Decisions
Field of science
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Series
A bioetika kérdései
Type of publication
monográfia
022_000131/0063
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 64 [64]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000131/0063

OCR

62 / NEMESLÁSZLÓ és intézményes szempontjai, az organizmusok biológiai működése és ennek megszűnte vizsgálhatók tudományos (empirikus) módszerekkel, az azonban, hogy mi történik velünk a halálunk után, nem tartozik az így kutatható jelenségek körébe. Talán azt gondoljuk, hogy ez a nézet mindenki magánügye, szabadon eldöntheti, hogy mit gondol arról, hogy mi lesz vele, van-e halálon túli élet, mennyország és pokol, van-e isten, lehetséges-e a lélekvándorlás, egyáltalán van-e halhatatlan lelkünk, ami túléli a testünket, stb. Ezzel összefüggésben merülnek fel azok a kérdések, amelyek az élet értelmére és értékére, a méltóságra, az életminőségre és egyéb egzisztenciális értékítéletekre vonatkoznak. Ezek lelkiismereti kérdések, halljuk gyakran. Ezzel talán arra utalunk, hogy magánjellegű nézetek, azaz mindenki egyedül, mások nézeteitől függetlenül alakíthatja ki az álláspontját. A lelkiismeret furcsa kifejezés, arra is utal, hogy valójában nem vagyunk racionálisak, nem szükséges igazolás sem az alapvető nézeteinkhez, elegendő valami furcsa belső sugallatra hivatkozni, mint ami fölött nincs igazi ellenőrzésünk. A másik gyakran előforduló kifejezés a világnézet. Mint világnézeti szabadság, ami a magánélet szabadságának fontos eleme. Az, hogy mit gondolok például az élet és a halál, az isten és a túlvilág kérdéseiről, vagy a lélek természetéről, alapvetően magánügy. Ez azonban ebben a formában elég pontatlan fogalmazás. Ugyanis nem ugyanaz mindenki véleményét szabadságának zálogaként elfogadni, mint elfogadni, hogy az adott személyes vélemény egy komplett világnézet része. Ha például elfogadom egy másik ember véleményét, mint világnézetének részét és eredményét, mondjuk egy keresztény, egy muszlim, egy buddhista vagy egy szekuláris humanista nézetét, és ebből fakadó életvégi döntését, akkor feltételeznem kell, hogy az a nézete egy racionálisan felépített érvrendszerből fakad, mégpedig olyan módon, ami nyilvánosan ellenőrizhető. Vannak továbbá, akik szerint az életvégi döntések alapvetően nem szólnak másról, mint az aktuális érzésekről. Arról, hogy egy adott személy hogyan érzi magát, mekkora fájdalmai vannak, mennyire szenved, milyen a megélt életminősége, mennyire aggódik. E megközelítés szerint indokolatlan a döntésekben olyan tényezőkre hivatkozni, mint a lelkiismeret vagy a világnézet, elegendő a szubjektív tapasz

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1595 px
Image height
2422 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.06 MB
Permalink to jpg
022_000131/0063.jpg
Permalink to ocr
022_000131/0063.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu