Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000131/0000

Életvégi döntések

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Barcsi Tamás, Kőmüves Sándor, Nemes László
Title (EN)
End-of-Life Decisions
Field of science
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Series
A bioetika kérdései
Type of publication
monográfia
022_000131/0037
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 38 [38]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000131/0037

OCR

36 / BARCSI TAMÁS már létrehozott példányát megsemmisíteni borzalmas tettnek minősül (pl. az emberi élet): az ilyen értékeket nevezzük szentnek, sérthetetlennek. A szent azáltal válik értékké, hogy létrejött. De mitől tekintjük szentnek azt, ami szent? Egy dolog vagy olyan módon válik szentté, hogy a konvenció révén társul egy másik dologhoz, amelyet már szentként tisztelünk (pl. a nemzeti jelképek a hazához), vagy olyan módon, hogy saját egyszeri története teszi azzá. Ide tartozik és kiemelkedik ebből a kategóriából az emberi élet, mert kétfajta teremtés: a biológiai evolúció és a kulturális teremtés keresztútján található. Minden megkezdett életben benne van a természet műve, de benne van a szándékos emberi cselekvés is, és minél tovább tart az egyedfejlődés, annál nagyobb az utóbbi elem része benne. Az emberi egyedből, nem egyszerűen az lesz, amivé szervezete megérik, hanem az is, amivé a társadalmi környezete alakítja, illetve amivé ő maga teszi saját magát. Amikor az egyének élethez való jogáról beszélünk, vonja le a következtetést Dworkin, nem tehetünk különbséget emberek, emberi életek között. Az abortusz és az eutanázia kapcsán számos érvet és ellenérvet megfogalmaznak, és a legtöbb álláspont megfelel az élet szentsége tiszteletben tartása elvének, a vita azért alakul ki, mert az egyes nézetek megfogalmazói másképpen értelmezik az élet szentségét. Vannak, akik úgy gondolják, hogy a természet (vagy Isten) hozzájárulása az élet szakrális jelentőségéhez meghatározó, a kultúráé és az emberi cselekvésé elhanyagolható (ezért elutasítják az abortuszt és az eutanáziát). Mások felfogása szerint a természet szerepe kisebb, a kultúráé és az emberi cselekvésé a főszerep (és bizonyos körülmények között megengedhetőnek tartják az abortuszt és az eutanáziát). Köztes álláspontok is elképzelhetők, amelyek e két szélsőséges nézet közötti kompromisszum alapján fogalmazódnak meg (Dworkin 1993, 69-87; Kis 1997, 245-260). 3. AZ EMBERI MELTOSAG TISZTELETENEK ELVE A modern, plurális társadalmakban vált alapvető jelentőségűvé a jó élet és a morál - a mindenki által követendő erkölcsi , minimum" — kérdéseinek elválasztása. Az újkori Nyugaton egyre kevésbé lehetett

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1595 px
Image height
2422 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1011.53 KB
Permalink to jpg
022_000131/0037.jpg
Permalink to ocr
022_000131/0037.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu