Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000131/0000

Életvégi döntések

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Barcsi Tamás, Kőmüves Sándor, Nemes László
Title (EN)
End-of-Life Decisions
Field of science
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Series
A bioetika kérdései
Type of publication
monográfia
022_000131/0036
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 37 [37]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000131/0036

OCR

III. Az emberi méltóság tisztelete és az életvegi döntések \ 35 kében végrehajtott további magatartásmódok esetén kerüljük az eutanázia kifejezést és nem önkéntes halálba segítésről, életfenntartó és életmentő kezelések visszautasításáról, továbbá az akaratnyilvánításra képtelen betegek életfenntartó és életmentő kezelésének megvonásáról beszélünk, illetve az orvos által asszisztált öngyilkosság fogalmát is használjuk. 2. AZ EMBERI ÉLET SZENTSÉGÉNEK KÜLÖNBÖZŐ ÉRTELMEZÉSEI Az életvégi döntések kapcsán gyakran állítják szembe az életszentség elvét az életminőség elvével. Aki az előbbit képviseli (pl. egy keresztény ember), úgy gondolja, hogy az élet szent és sérthetetlen, bármilyen szenvedéseket él át az egyén, nem választhatja az öngyilkosságot, illetve nem kérhet segítséget élete kioltásához. Aki viszont az életminőség elve alapján gondolkodik, úgy véli, hogy az élet nem önmagában értékes, ha a szenvedések felülmúlják az örömöt, az egyén választhatja az öngyilkosságot és kérhet segítséget élete befejezéséhez (Kovács 1999, 401-403). A sztoikusok azt vallották, hogy megengedhető az öngyilkosság akkor, ha az élet már nem élhető emberhez méltó módon. A sorscsapásokat, a fájdalmat ugyan bátran kell viselnünk, hiszen nem az számít, hogy mi történik velünk, hanem hogy erényesen viszonyulunk-e ahhoz. Viszont, ha azember már senkinek nem lehet hasznára, vagy már csak a fájdalommal tudna törődni, akkor elfogadható, ha a halált választja, írja Seneca is (Seneca 2002b, 490-491). Az említett két elvvel kapcsolatban megállapíthatjuk, hogy aki az életminőség elve alapján gondolkodik, ugyanúgy szentnek tarthatja az életet, csak éppen mást ért annak szentsége alatt. Ronald Dworkin rámutat, hogy a bioetikai viták arra vezethetők vissza, hogy az emberek különböző módon értelmezik az élet szentségének a fogalmát. Dworkin szerint az önérték kifejezés azt jelenti, hogy valaminek az értékes volta nem függ a haszontól, az élvezettől, a kedvező állapottól, amelyet köszönhetünk neki. Egy dolog kétféle módon lehet önmagában értékes: vagy úgy, hogy minél több van belőle, annál jobb lesz a világ (pl. az emberi tudás), vagy úgy, hogy mennyiségi szaporítása nem teszi a világ állapotát jobbá, de egyszer

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1595 px
Image height
2422 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1016.43 KB
Permalink to jpg
022_000131/0036.jpg
Permalink to ocr
022_000131/0036.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu