88 / 3.ANŐK TESTÉNEK ÉS SZEXUALITÁSÁNAK MEDIKALIZÁCIÓJA
élethosszra megelőlegezett szexuális vágy fennmaradását hirdető
imperatívusznak. Mivel a két norma egymással (gyakran) nem ösz¬
szeegyeztethető, kedvező táptalaj keletkezik a szexuális funkciózavar
létrehozásához, amelynek valódi oka tehát egy alapvetően normatív
konfliktus (Kovács 2007, 196).
3.6. APRRODIZIÁKUMOK MEGÍTÉLÉSE A XIX. SZÁZADBAN
Bár Kierkegaard a jegyességét végül felbontotta, és a házassággal
kapcsolatos közvetlen tapasztalatot nem szerzett, de minden bizony¬
nyal a házastársak szexuális hűségét etikai minőséggel felruházó
szerző is tisztában volt ennek az élethosszig tartó vállalásnak a ne¬
hézségeivel. A medikalizáció vonatkozásában számunkra különösen
érdekes az a szövegrész, amelyben a régóta tartó házastársi kapcso¬
latokon eluralkodö „megszokäsröl” ir. Felmerülhet bennünk annak
a gondolata, hogy Kierkegaard számára korában is kézenfekvő volt-e
a házastársi szerelem tüzét valamilyen speciálisan erre szolgáló esz¬
közzel, obskúrus vagy kanonizált technikával fellobbantani. Több
mint valószínű, hogy igen. Ezt a feltételezést támasztja alá Alison M.
Downham Moore és Rashami Pithavadin tanulmánya az afrodiziá¬
kumok orvos- és gyógyszertörténeti jelentőségéről. A szerzők amel¬
lett érvelnek, hogy a XIX. század közepén a tudományos orvoslás
térnyerésével megfigyelhető a tradicionális vágykeltő eszközök (af¬
rodiziákumok) hitelvesztése is, addig viszont kultúraspecifikusan
jellemző volt az elsősorban fertilitási célú készítmények használata
(Moore - Pithavadian 2020).
Az afrodiziákumokról szóló diskurzus változása a XIX. század
közepére tehető, amikortól az orvosi szövegkönyvek egyöntetűleg
kétségbe vonták a vágykeltő készítmények libidóélénkítő hatásait.
Moore kiemeli egy francia orvosnak, Félix Roubaud-nak 1876-ban,
illetve egy amerikai doktornak, William Hammondnak 1885-ben
megjelent szövegeit, amelyek kifejezetten a nők frigiditásának" , gyó ¬
5 A XIX. században a fogalom egyaránt leírta a vaginális orgazmusra való kép¬
telenséget, az orgazmus elérésének képtelenségét és a vágy hiányát is.