OCR Output

Dringó-Horváth Ida

nevesített formában végez oktatásfejlesztést, módszertani továbbképzést és/vagy
digitalizációt támogató tevékenységet. Jellemzően intézményenként egy, de néhány
esetben (pl. ELTE, MOME) több ilyen egység is megtalálható az intézményben.

Az egyes szervezeti egységek elnevezése igen színes képet mutat (lásd az alábbi, 8.
ábra), elemzésük további fontos információkkal szolgálhat.

Pe Mérnöktovábbképző
atási Intézet
Minőségfejlesztési és Oktató Képzési és Oktatásfejlesztési Bee ÉT
Módszertani Központ Fejlesztési Iroda (BGE) Bizottság (BHF)
(BCE)

Oktatäsfejlesztesies | |Felsöoktatäs-pedagögiai
ol és é ási ó i Központ
Felnőttképzési Központ Osztály (ELTE) Szakcsoport (ELTE)
(BME)

Tee ee Távoktatási Központ Tananyagfejlesztési Oktatésmédszertani Oktatäsmödszertani
ieSipont LTE) (EKKE) Központ (GDE) Munkacsoport (MATE) Igazgatóság (METU)
Kreatív Tanulás Iroda Oktatásfejlesztési
(NKE) Munkacsoport (NJE)
Minőségfejlesztési
Bizottság (PTF)

8. ábra. A hazai központok elnevezése — kiemelve a technológia-orientált elnevezések (sötét
háttér), saját szerkesztés, 2024

EduLab
Oktatásfejlesztési
Munkacsoport (MOME)

Oktatásfejlesztési, ¬
módszertani és—
szervezési Központ (SE)

Stratégiai Fejlesztési
Igazgatóság (MOME)

Az elnevezések vizsgálata azt mutatja, hogy az angolszász kultúrától eltérően számos
magyar központ kifejezetten a digitális pedagógia térhódítása miatt jött létre. Itt tehát
két fő irányt látunk: i) szervezeti egységek, amelyek elnevezése elsődlegesen az oktatók
általános módszertani képzésére összpontosít (világos háttérszín), illetve ii) egységek,
melyek kifejezetten az oktatási technológia fejlesztését jelenítik meg az elnevezés során
(sötét háttérszín). Emellett azonban megjelennek más fókuszponttal rendelkező egy¬
ségek is mint pl.: a minőségfejlesztés és a kutatás. Az elnevezésekben rejlő tematikai
fókuszt tekintve a már említett digitális oktatás (10 db) mellett kiemelt figyelmet kap
a módszertan (12 db), az oktatásfejlesztés, -innováció (10 db), a felnőttképzés (3 db) és a
távoktatás (3 db) is. Szervezeti forma tekintetében igen színes a paletta: a leggyakoribb
a központ elnevezés (8 db), ami utalhat arra is, hogy ezek az egységek — mint korábban
már láttuk — központi szervezeti egységként működnek az intézményekben, de az iroda
(3 db), igazgatóság (3 db) és munkacsoport (4 db) elnevezések szintén népszerűnek tűn¬
nek. Ezek az elnevezések akár utalhatnak a szervezeti egységek méretére és fejlettségi,
szervezettségi szintjére, de nem feltétlenül, mert intézményspecifikus szempontok is
közre játszhatnak, az intézmények közötti összehasonlítás tehát nem megvalósítható.

+ A0 +