2.1 INTÉZMÉNYI NARRATÍVÁK — INTERJÚS
ADATFELVÉTELEK
Az oktatásfejlesztő központok munkatársaival végzett interjús vizsgálatok mélyreható¬
an feltárják az egyének személyes tapasztalatait, érzelmeit és véleményeit a területhez
kapcsolódóan, lehetővé téve a különböző intézményi narratívák mélyebb megértését
adott kutatási kérdéskörök mentén. Hazai kontextusban jelen írás megjelentetését meg¬
előzően mindössze két ilyen típusú, publikált adatfelvétel állt rendelkezésre, mindkettő
központvezetők bevonásával készült.
Örömteli azonban, hogy a könyv megírásával párhuzamosan öt fiatal doktorandusz
és témavezetőik — köztük jelen könyv írója — arra vállalkozott, hogy az ELTE PPK egyik
doktori konzorciális pályázatának" keretében közös erőfeszítéssel végezzenek alapvető
kutatásokat a területen, melyek megalapozhatják a hallgatók későbbi, egyéni kutatási
tevékenységét. A tevékenység keretében egy nemzetközi szakirodalmi áttekintés (vö.
Sebestyén és mtsai., 2024) és egy kvalitatív interjús adatfelvétel elkészítése és elemzése
a cél, mely a hazai kutatásokat tekintve első ízben nem csupán a felsőoktatás-fejlesz¬
tő központok vezetőire, hanem az egységekben dolgozó további közreműködőkre is
kiterjed. Így az egyes egységek szerepe, intézményi struktúrában való elhelyezkedése
és tevékenységeik, képzési portfóliójuk mellett a központokban dolgozó munkatársak
feladatai, szakmai-tudományos hátterük, kompetenciáik is górcső alá kerülnek.
Az alábbi fejezetekben az említett két megjelent, interjús adatfelvétel rövid össze¬
foglalása következik.
2.1.1 Írásbeli, strukturált interjú — 2020
A hazai központok által nyújtott jellemző szolgáltatásokról első ízben egy 2021-es, nyolc
központ vezető munkatársa által közösen publikált tanulmány alapján nyerhettünk be¬
tekintést (M. Pintér és mtsai., 2021). Az írásbeli, strukturált interjú formájában felvett
adatokra épülő tanulmány a hazai felsőoktatás-fejlesztés területén kiváltképpen a 2020¬
as COVID19-járvány következtében kiemelkedő jelentőséggel bíró (pedagógiai) digitális
kompetenciafejlesztést járja körbe, különös tekintettel a különböző felsőoktatás-mód¬
szertani központok kapcsolódó tevékenységeire.
Célként fogalmazódott meg a résztvevő felsőoktatás-fejlesztési egységek alapvető
adatainak (alapítási év, állomány létszáma és összetétele) felmérése, valamint szolgál¬
tatási palettájának és motivációs rendszerének bemutatása. A vizsgálódás részletesen
kitér továbbá a technológiai eszközhasználatra és ennek változására a 2020-as pandémia
* A 2024 februárjától decemberéig tartó projekt az Oktatás(módszertani) fejlesztéssel foglalkozó egységek
szerepe, helye és szakmai háttere a magyarországi felsőoktatási intézményekben esettanulmányok tük¬
rében címet viseli, és öt részt vevő hallgató (Sebestyén Lilla Anna, Szulovszky Mária, dr. Szalai András,
Szőllősi Tímea és Lénárt Krisztina), illetve témavezetőik (Dr. habil. Dorner Helga - projektvezető, Dr.
habil. Dringó-Horváth Ida, Dr. Horváth László, Dr. Kálmán Orsolya, Dr. Kovács Zsuzsa) együttműkö¬
désével valósul meg.