A cigányság magyarországi történetének jeles kutatója, Nagy Pál szá¬
mos tanulmányában arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar és cigány
közösségek - és minden más közép-európai nép és a cigányok - együtt¬
élését nem lehet etnikus természetű szembenállásra leegyszerűsíteni."
Az elsősorban forráskutatásra épülő történettudományi elemzések egyik
kiinduló megállapítása, hogy a cigány közösségek nem tisztán , etnikus"
képződmények. A 16. századtól rendelkezésre álló forrásokból kiderül,
hogy , gyakran olyan embereket is cigánynak neveztek, akik nem szület¬
tek cigánynak", és , gyakorta nem tudták, hogy valaki cigány, vagy ha tud¬
ták is, akkor sem sorolták feltétlenül a cigányok közér." A cigányság tár¬
sadalomtörténetének és közvetve a jelen viszonyainak az értelmezésében
is félreértésre ad okot az a megközelítés, amely a magyar és a cigány közös¬
ségek kapcsolatát bináris oppozícióként fogja fel. A minden kétséget kizá¬
róan egymástól világosan elhatárolható és szembeállítható csoportok kép¬
zete nem vet számot azzal a ténnyel, hogy a cigányok heterogén és
rendkívül tagolt társadalmat alkottak.
A helyzet megítélését és az együttélés történeti vetületének tisztázását
csak bonyolítja, hogy nemcsak a történettudomány, de a mindenkori köz¬
vélemény álláspontját is meghatározta az, hogy a cigányságot általában
homogén képződménykérnt kezelték és oppozícióban álló társadalmi cso¬
portként viszonyultak hozzájuk, ami aztán a kisebbség a többséggel kap¬
csolatos attitűdjét is meghatározta. A többségnek a kisebbséggel szemben
kialakult asszimilációs várakozásai — kényszerintegráció - és az ezzel pár¬
huzamosan működő izolációs gyakorlatok - szegregáció — érvényesítése,
valamint a kisebbség ezekre adott válaszai a vázolt ellentmondásos fogalmi
keretek között válnak értelmezhetővé. Nagy Pál szerint a homogén és
oppozicionális cigányság képzete azoknak a kliségyártó mechanizmusok¬
nak a forrása, amely a többség a kisebbségről alkotott képzeteit uralja, és
a kisebbség a többséggel kapcsolatos képzeteit alakítja." A cigányságról
25 A teljesség igénye nélkül Vö. Nagy 2004; 2008; 2015.
29 Nagy 2008: 35.
289 Nagy 2015: 58.
381 A fontosabb relációpárok: a) szegény, munkanélküli, iskolázatlan, integráció-kép¬
telen és dologtalan cigányok többségi képzete áll szemben a szegénységért és mun¬
kanélküliségért a környezetet hibáztató kisebbségi felfogás; b) a cigányokat egyne¬
mű, archaikus, nem európai kulturális zárványként meghatározó többségi felfogás
áll szemben a gádzsókat lenéző és magát felsőbbrendűnek tartó kisebbségi önkép¬
pel; c) az önmagát felsőbbrendűnek tartó civilizált többség önképének képzete áll
szemben az állam által stigmatizált és elnyomott kisebbség önmagáról alkotott el¬
képzelésével; d) a cigányságot egységesen hátrányos helyzetűként besoroló több¬