OCR Output

88 e I. A HAGYOMÁNY ÉS A KÖZÖSSÉG

cigányok ittak egyet, és akkor ők kezdtek botolni. Az ének meg ment. Az én
apám megtanulta az ő apjától. Mert az apámnak a botolós megint ég és föld
volt. Az ember nem tudta azt megcsinálni, mint ő.""?

Az oláh cigányok egyszerű ritmuseszközöket alkalmazó alapvetően voká¬
lis zenei kultúrájába beépülő hangszerek is jelzik, hogy Nyírvasváriban
az etnokulturális transzfer folyamatok jelentős hatást gyakoroltak az
együttélésre. Az ünnepekhez kapcsolódó közösségi alkalmakon vegyesen
vett részt a két helyi cigány közösség, így teremtve lehetőséget a keveredő
kulturális gyakorlatok kialakulásának.

A kutatási tapasztalatok szerint Nyírvasváriban a görögkatolikus val¬
lási közösség egyfajta transzetnikus kulturális tér az együtt élő magyar és
roma etnikai részcsoportok számára. Habár a szokások sok hasonlóságot
tükröznek, az ünneplési gyakorlatban csupán a gyülekezeti együttlét alkal¬
main, elsősorban a templomhoz köthető szertartások időtartamára jön létre
a település népességét reprezentáló transzetnikus közösség. Ezzel szem¬
ben a vallási ünneplési gyakorlatot ténylegesen az etnikus elkülönülés és
a sajátos szokások jellemzik. A cigány vallási gyökerű ünnepek és ünnep¬
lési gyakorlat hagyománya általában komoly eltérést mutat a többségi tár¬
sadalommal összevetésben. Ennek oka, ahogy arra Havasi Virág rámuta¬
tott, abban rejlik, hogy maga a vallásosság és a valláshoz való viszony is
eltér a többségi társadalom gyakorlataitól. 7

Nagyecseden és Hodászon a romungró közösség körében nem talál¬
tunk olyan adatközlőt, aki a vallási ünnepkörhöz kapcsolódó szokásokról
beszámolt volna. Esetükben az ünnepek nem a valláshoz kötődő alkal¬
makról szólnak, így a két romungró közösségben nem beszélhetünk a val¬
lás és a vallási ünnepek adaptációjáról vagy akkulturációjáról, sem pedig
annak az együttélésre gyakorolt hatásáról.

A kutatás keretében felgyűjtött példák alapján a vallásgyakorláshoz
kapcsolódó hagyományelemek széles köre az együtt élő etnikai részkö¬
zösségek kapcsolataira közvetett hatást gyakorolt, akárcsak a mindennapi
életben mind a mai napig tetten érhető babonák bizonyos formái.

22 Saját gyűjtés: 76 éves, oláh cigány származású férfi, Nyírvasvári, 2019.
25 Lásd összefoglaló jelleggel Havasi 2018: 166-170.