86 9 I. A HAGYOMÁNY ÉS A KÖZÖSSÉG
hogy etikát, inkább ezt oktattam nekik. Így bele viccesen, játékosan, belevertük
azt egymásba. Még mi is tanultunk egymástól. A szülők jöttek, ezelőtt mi volt. "7
A közösségben az elbeszélések alapján egykor több személy is betöltött
hasonló szerepet. Az értékrendi tudatosság, melynek forrása a vallásos hit
és a kulturális hagyomány, valamint az ennek elsajátítására történő törek¬
vés olyan tulajdonsága a nagyecsedi oláh közösségnek, amely segít a több¬
ségi társadalom normáihoz történő alkalmazkodásban.
A vallási ünnepek és ezek közösségteremtő- és szervező ereje fontos
szerepet játszik abban, hogy az oláh cigány közösségben érvényes életve¬
zetési és erkölcsi szabályok a többségi társadalom által képviselt normák
szerint alakultak. A kutatási színtereken élő oláh cigány családokban a
kiemelt vallási ünnepek, úgy mint a húsvét és a karácsony igazi közösség¬
teremtő alkalmak voltak." A húsvét szigorúan a görögkatolikus vallás¬
gyakorlás szabályai szerint zajlik a közösségben. A kutató a mai napig
etnográfiai részletességében figyelheti meg az eseményeket a pászkaszen¬
teléstől a húsvéti egyházi énekek ismeretéig. A vallásos görögkatolikus
cigányok a helyiek emlékezete szerint a többségi magyar társadalom tag¬
jaival közösen vettek részt az ünnepi egyházi eseményeken.
, À hüsvéti nagybôüjti ünnepek! Már mi előtte hetekkel, cigány asszonyok ké¬
szülünk a nagy ünnepre. Nagytakarítással. Inádsággal, és akkor jön a péntek,
a nagypéntek, az nekünk nagy. Ekkor egész nap semmit nem eszünk, elmegyünk
templomba, és rengeteget imádkozunk, aztán szombaton készülünk a sütéshez.
Megsüssük a pászkát, gyönyörű szép pászkát, sonkát főzünk, és szépen bele¬
rakjuk a kosárba. Van nekem kosaram, meg pászkaszentelőm is. És ezt a finom
töltött tyúkot készítek, hímes tojást festünk, és elmegyünk a templomba, minden
évben. Ez nekem nagyon-nagyon nagy ünnep, a húsvét. "99
A karácsonyhoz kapcsolódóan kialakult ünnepi szokások ugyancsak kiváló
teret kínáltak az interferenciális gyakorlatoknak és az etnikai részközös¬
ségek interakciójának. Míg Hodászon és Nagyecseden ez a gyakorlat a
lokális magyar és oláh cigány közösség közötti kapcsolatviszony alakulá¬
27 Saját gyűjtés: 63 éves, oláh cigány származású nő, Nagyecsed, 2019.
205 A hodászi oláh cigány közösség vallási életéről, egyházhoz köthető ünnepi gyakor¬
latairól, valamint az emberi élet fordulópontjaihoz kötődő népi szokások liturgikus
elemekkel tűzdelt jellegzetességeit Oláh Judit 2001-ben megjelent írásában foglalta
össze. Kutatási eredményeként megállapította, hogy a vallásgyakorlás fontos részét
képezi a lokális közösség cigány identitásának. Vö. Oláh 2001.
49 Saját gyűjtés: 57 éves, oláh cigány származású nő, Nagyecsed, 2019.