Akkulturációs folyamatok és a kortárs hagyománykészlet alakulása ? 85
de régebben kimentek és a kutakat is megszentelték. Ma már nincs kint, csak a
templomban van vízszentelés.""
Az oláh cigány közösség mindhárom kutatási színtéren jellemzően görög¬
katolikus vallású, és ennek hatása leginkább a vallási-erkölcsi neveltetés¬
ben, valamint a helyi társadalom közösségformáló erejében érhető tetten.
A görögkatolikus oláh cigányok mindennapi társadalmi életét szabályozó
normák egy jól meghatározható része közvetlenül a doktrinális vallásgya¬
korlatból levezethető. Ezeket a családi szocializáció keretében a következő
generációk számára a nevelési folyamat részeként adták át.
Jó példa erre az a Nagyecseden, az oláh cigány közösségben felderített
látens vallási jellegű intézményesült gyakorlat (hagyomány), ami függet¬
len a gyülekezetek életében történő részvétel -— aktív vagy passzív — minő¬
ségétől. Ez azt jelenti, hogy néhány idősebb és közösségi tekintélynek
örvendő asszony fiatalokat gyűjtött maga köré, és rendszeres vallási-erköl¬
csi nevelésben részesítette őket. Az alkalmakon a fiataloknak különböző
példázatokon keresztül tanították meg azokat a viselkedési formákat, érint¬
kezési gyakorlatokat, amelyek előmozdíthatták a többségi társadalom nor¬
máihoz történő sikeres alkalmazkodást.
A tevékenység az elbeszélések szerint igen jótékony hatással bírt a fia¬
talok mindennapi életvezetésére. A közösen eltöltött idő hozzájárult, hogy
az oláh cigány fiatalok iskolai teljesítménye, viselkedése ne maradjon el az
átlagtól, tehát megfeleljen a többségi társadalom által elvártaknak. A közös¬
ségen belül zajló erkölcsi-etikai nevelés fontosságáról az egyik interjúalany
így nyilatkozik:
„En is gyermekoktatö akartam lenni, de aztán csak hitoktatóig jutottam el. 23
gyerekem volt, és még mindig járnak hozzám le. Unokáim is vannak, azokból a
gyerekekből. Nagyon szeretem őket. De gyönyörű élet volt. 17 vagy 18, nem
hazudok, meddig pontosan, hogy tanítottam őket, velem voltak. Tehát nem
megkötött idő, hogy holnap egy óráig, vagy valami. Nem, össze-vissza. De leg¬
többet inkább esténként tudtunk tanulni nálam. Annyi gyerek volt, hogy a
földön össze-vissza voltak, csináltam minden este egy kiló, akkor kétkilós kenyér
volt még, zsíros kenyeret hagymával. Az volt a szendvics. Hogy otthon ne kap¬
jon ki, hogy éhes a gyermek. Na, az nekik el volt készítve, amelyik kért, ivott,
evett, csak hogy tanuljon. Tanultunk a Bibliát, tanultunk inkább, azt mondom,
206 Saját gyűjtés: 49 éves, magyar származású nő, Nyírvasvári, 2019.