OCR Output

INFORMÁLIS MEGÉLHETÉSI STRATÉGIÁK A RENDSZERVÁLTÁS ELŐTT ® 67

területen élő magyar nemzetiségű lakosság irányába. Mindez végső soron
a régióban a politikai kontroll folyamatos növeléséhez és centralizálásához
vezetett. Ez utóbbira a csatóerdői kolhoz egyik volt brigadérosa a következő¬
képpen emlékezett vissza:

, Nálunk úgy vót beállítva, hallgass ide, hogy akit a csúszó [kígyó] meg¬
csíp, az fél a gilisztátul is. Ez az orosz nem bízott a magyarba, mert ellene
harcolt a magyarság. Ha itt az elnök magyar vót, feltétlenül egy ukrán
párttitkárt kellett mellé tenni. Itt vótak emberek, akik be vótak építve
közénk, aki besúgta, hogy te miről beszélsz, hogy beszéltél, mit beszéltél
pärtrul, kormänyrul, orszägrul...”!%

A szovjet államhatalom és a falusi társadalom közötti kölcsönös bizalmat¬
lanságot jól tükrözi, hogy a Csatóerdő körüli magyar falvakban az 1946-tól
kezdődő vagyon- és élelmiszer-elkobzásokhoz a helyi cigány lakosságból
neveztek ki megbízottakat (, milicisták"-at). Több visszaemlékező szerint
az egyik település, Vápahát első számú vezetőjét, a községi tanács elnökét
1945 után szintén egy olyan marginalizált, a lokális társadalmi hierarchia
alján elhelyezkedő családból választották ki, akit a helyi közvélemény , ci¬
gány"-ként azonosított:

, Cigányokat választottak még bírónak is. Vápaháton Grincel bíró vót, az
egy cigány ember vót. [...] Ennek a Grincelnek vót két fia, meg egy lánya...
Nagyon szegény világ vót, és kimentek az emberek az erdőre lomot szedni.
Kimentek, és hozták is: azzal tüzeltek. És akkor kiment Grincelnek a két
fia, meg egy magyar gyerek is ott vót. És ott vót a két cigány, de hát össze¬
verekedtek a lomon. És akkor azt mondja az egyik cigányfiú a másiknak,
te, akasszuk fel! Akasszuk fel a magyart! Azt mondja erre a másik, hogy
te, hát-hát-hát mi lesz akkor? Áh, apám bíró, leírja! Érted? Ez szólásmondás
maradt évtizedeken keresztül, de ezt még most van egy élő ember, B. Zoli
Vápaháton, ő élő példa, ő, ha oda nem megy, felakasztják a magyar fiút."""

A falusi társadalomban - a hagyománytapasztalat szerint — általában alá¬
rendelt és kirekesztett la domináns magyar közösség diskurzusa szerint
idegen", , mocskos", , koszos", ,iskolázatlan") cigány lakosság felruházása a
hatalom pozitív attribútumaival, tehát az önálló döntéshozatal, a beavatko¬
zás, az irányítás jogával bizonyos mértékig egyet jelentett a helyi társadalom
korábbi ismeretelméleti rendszerének megkérdőjelezésével is. A , megfor¬
dult", , a feje tetejére állított", a ,kizökkent világ" tapasztalatát hordozta

magában. Az új vezetői réteg tagjaira — alacsony származásuk, a lakosság

169 B.3., magyar férfi, Bodnya.
10 B.4., magyar férfi, Bodnya.