OCR
III.1. Lisszabonban: Joao de Barros szerepet vállalt ebben például a hadsereg. A besorozottak számára, sőt egyes katonai körzetekben a civil lakosságnak is írás-olvasás tanfolyamokat szervezett, az úgynevezett ezrediskolákban (escola regimental). 1911-ben további elemi iskolákat állított fel, ahol nemcsak a tisztek, hanem az altisztek és a sorkatonák 7-12 éves gyermekei is tanulhattak. 1915-ben pedig ezeknek az iskoláknak az átalakításával bevezették az alapszintű felnőttoktatást, és a besorozottak számára a szakmai kurzusokon (pl. altiszti tanfolyam) kívül írás-olvasás-tanítást is szerveztek." Szintén az analfabetizmus csökkentése volt a célja a nagyvárosok munkásai számára a szindikalisták által szervezett alfabetizációs tanfolyamoknak. Egyébként azt a helyzetet, hogy Portugáliában szinte kizárólag katolikus felekezeti oktatás létezett, az 1850-es évektől kezdődően egyre többet bírálták nyilvánosan a legkülönbözőbb beállítottságú véleményformálók, liberálisok, republikánusok, szocialisták, anarchisták, szabadkőművesek és protestánsok egyaránt." Az ebben a vonatkozásban meglévő széleskörű konszenzust mi sem mutatja jobban, mint hogy két olyan személyiség — Joáo de Barros és Fernando Pessoa -, akik szinte semmi másról nem gondolkoztak hasonlóan, az oktatás laicizációját egyaránt szükségesnek tartották." A Joáo de Deus Ramos-féle reformpedagógia A portugáliai írástudatlanság felszámolásáért indított kezdeményezések között talán a legkiérleltebb és legmódszeresebb az a program volt, mely a népoktatást, a felnőttoktatást és a 3-7 éves gyermekeknek szóló, iskolaelőkészítő óvodai programot (jardins-escolas)"§ komplex módon kapcsolta össze. 1882ben az elképzelés gyakorlati megvalósítása érdekében hívtak életre egy iskolaegyesületet, Associaçäo de Escolas Möveis pelo Metodo de Joäo de Deus, 1908-t6l Associacao de Escolas Moveis pelo Método Jodo de Deus — Bibliotecas Ambulantes e Jardins-Escolas néven. Az iskolaval ellatatlan vidékekre egy-egy tanítót küldtek, azzal a feladattal, hogy gyűjtse maga köré és tanítsa az írástu45 Pedro Marqués de SOUSA: As Escolas Regimentais do Exército e o esforço de alfabetizacáo em Portugal nos séculos XIX e XX, Revista Militar (online), no. 2491/2492. (2009. aug.-szept.) http://www.revistamilitar.pt/artigo.php?art id-498 (letöltés 2015. június 19.) 246 CUNHA - AFONSO i.m. 219. 247 José BARRETO: Os destinatários dos panfletos pessoanos de 1923, Pessoa Plural, vol. 2. no. 10. (2016. ősz), 652. Egy másik tanulmánya kifejezetten a Barros — Pessoa viszonyról: U.ő.: Fernando Pessoa - germanófilo ou aliadófilo? Um debate com Joáo de Barros gue náo veio a público, Pessoa Plural, no. 6. (2014. ősz), 153-215. 45 A kifejezés pontos jelentése , kert-iskola; ami emlékeztet az óvoda több nyelven is ismert „gyermekkert” elnevezesere.