OCR
III. , NINCSEN NEMZET TÖRTÉNELEM NÉLKÜL..." e l6l másai lettek volna; akkor az ősök által említett és keresett „yilibeli ag” végül meglett. A fénykép azonban csak fénykép, az emberrel még nem álltam szemben, északkeletről az északnyugati határvidék tízezer linyi távolságra [van], hat nem könnyebb-e a találkozásról beszélni, mint megvalósítani? Szerettem volna, vágytam rá [hogy találkozzam velük]l, de csak nem nyílt rá lehetőségem, és így telt el 25 év! (Han 2004: 14-15) A fenti sorok bizonyítják, hogy az 1764-ben egymástól elszakított nemzetség ,újraegyesítésének" lehetősége nem pusztán Han Oikun számára volt fontos. Azonban mindaz, amire Han Oikun és mások vágytak, csupán negyedszázad elteltével valósulhatott meg, annak köszönhetően, hogy a Hashüri nemzetség családfái túlélték a Nagy Proletár Kulturális Forradalom időszakát, és hogy a fennmaradt mintegy 100 családfa közül, "" Han Oikun erőfeszítéseinek köszönhetően, elsőként váltak egy egymástól elszakított nemzetség együvé tartozásának bizonyságává - ezzel egyetemben pedig a sibe nemzettudat jelképévé. 2. A Hashüri nemzetség , családfa-egyesítő" története mint a sibe etnikus nacionalizmus személyes emlékezésben rejlő érzelmi alapja 1980-ban, miután véget ért a Nagy Proletár Kulturális Forradalom időszaka, és a Párt a nemzeti egység megteremtésének reményében újból felkarolta a nemzetiségi kérdést, a sibe tudáselit előtt is megnyílt annak lehetősége, hogy etnikus nacionalista törekvéseit kibontakoztassa. Munkám előző fejezetében már bepillantást adtam ebbe a korszakba annak kapcsán, hogy érzékeltessem, milyen körülmények között kezdődött meg a Sibe Ősök Templomának , megformálása". Most, a Hashüri nemzetség , családfa-egyesítő" történetét ugyancsak itt, a kulturális forradalom utáni évek eseményei kapcsán, a kulturális rehabilitáció történéseinek fényében kell folytatnom. A sibe etnikus nacionalista törekvések jegyében ekkor, 1980-ban állították fel a Xinjiang Ujgur Autonóm Területi Sibe Nyelvi Társaságot. A Társaság első tudományos szimpóziumára 1981-ben, a Chabuchafer Sibe Autonóm Járásban került sor. A szimpóziumon valamennyi nagyobb sibe közösség képviseltette magát, így jelen voltak többek között Yining és Ürümcsi városok, Huocheng, Tacheng és Gongliu járások, valamint a három északkeleti 10 Egy 2009-es tanulmány szerint mára mindössze 111 családfa és 10 családi törvény őrződött meg (He - An - He - Guo - Zhang - Wu 2009), amelyek formäjuk, fajtäjuk, tartalmuk, nyelvezetük és anyaghordozójuk tekintetében egyaránt igen nagy vältozatosságot mutatnak (Na O. 2005: 227].