OCR Output

104 + A MARTiRIUM HOMALYABOL

a hanok között is sok ilyen van, így van-e? [...] Ha nem így teszünk, ezt,
miután ezt [a családfát] így írnád meg, most még lehet, [most még] mi
mind tudjuk [hogy melyik nemzetségé]. De ha arröl lenne szó, hogy ezt
hosszú időre félreraknánk, [...] és eltelne szdz év vagy néhdny évtized, [...]
,aaai, ez Hu, ez han kinai” [ezt gondolndnkj. [..] Inkább a mi nyelvünkön
mondjuk, hogy Hüsihari, csak akkor helyes, ha így írjuk. (Hangfelvétel,
2012. 03. 22.)

Hu Linchangnak határozott véleménye volt arról is, hogy kell-e nevet adni
utólag annak a négy ősnek, akik névtelenül fekszenek a Hüsihari nemzetség
temetőjében:

Ez már csak ilyen, nézd. [...] Mi mármost ilyesféleképpen gondoljuk. Az
én elképzelésem mármost ilyesféle. Itt van most ez az egy pár öregember,
[akiknek] a nevet nem tudjuk. Az asszonyet sem tudjuk. Hogy volt-e
asszonya, azt sem tudjuk. Neve meg nincs. Ha igy van, felkeszülünk,
mármost éppen azt fontoljuk, hogy adunk neki nevet. [...] Rendben van
ez így? (És] ha már nevet adunk neki, hát sibe nevet adunk neki. Igazodva
ahhoz a korszakhoz, azokhoz a körülményekhez lamelyben élt]. [...] Igenis
lehetséges, hogy nevet adjunk. Úgy értem, hogy megkérdőjelezhetetlenül
lehetséges! Ők a mi felettünk álló nemzedék, így van-e? A felettünk álló
nemzedékből már mindenki halott. Ők nem adtak nekik nevet. No, ha
így van, mi, az alattuk álló nemzedékként, [...] ha mi nem adunk nekik
nevet, akkor mi lesz? A mi mostani társadalmunk nem hasonlít az akkori
társadalomhoz. Így van? Na mármost, ha ezeknek az öregeknek egynek
sincs neve, mit tehetnénk? [...] No, ha igy van, és arról van szó, hogy a mi
nemzedékünk ad nekik nevet, ami ezt a kérdést illeti, [...] a kicsit nyitot¬
tabb gondolkodású, az látja, hogy ez a társadalom, ez a jövő milyen. [...]
Ha azt mondjuk, ez a dolog így volt, akkor mások (nem fogják mondani),
hogy , hei, nincs rendjén, ellenvetésem van", ilyen ember nem lesz. Nem
lesz szembenállás, lehet így is mondani. Úgy értem, hogy igenis adok nekik
nevet. (Hangfelvétel, 2012. 03. 22.)

A fenti két példa egyértelműen arra utal, hogy egyesekben, így például Hu
Linchangban, már tudatosult a felejtés identitas(de)form4l6 hatása, illetve
hogy a maga módján fel kívánta venni a harcot azzal. Ezért javasolta, meg¬
törve az évszázados hagyományt, hogy a nevüket vesztett ősöknek, akiknek
a temetőben utólag sírkövet is állítottak, a családfa-rekonstrukció során ad¬
janak nevet: a névadás joga korábban egyedül a felmenő nemzedéket illette
meg, lefelé.

Az idézett szövegrészletek ugyanakkor világosan mutatják a , négy iden¬
titás" harmadik elemével, a han kultúra mindenhatóságával kapcsolatos
ellenérzéseket is: Hu Linchang - szembehelyezkedve a névadás ma bevett,