OCR Output

I. NEMZETEN INNEN, NEMZETSÉGEN TÚL ® 75

sadalomtörténeti valóságába. Éppen ellenkezőleg: , az ebbe a valóságba való
beágyazottságukon keresztül történetileg konstituálódtak és konstruálódtak"
(Niedermüller 1994).

1. Az emlékezet uralása

A 20. század derekán, 1948-ban jelent meg először Francis L. K. Hsu mindmáig
nagy hatást gyakorló munkája, az Under the Ancestors" Shadow. Ezt követte
a szóban forgó könyv 1967-es újrakiadása, amelynek új előszavában tette fel a
szerző a kérdést: miként fordulhattak a kommunizmus felé azok a kínaiak,
akiket olyannyira régi hagyományok fűznek családjukhoz, rokonságukhoz
és — teszem hozzá - őseikhez? Idézem a válaszát:

A válasz az, hogy Kínában a hétköznapi embereket nem nyerték meg a kom¬
munizmus ügyének; a kínaiak pusztán a kommunista rezsim irányítása alá
kerültek, éppúgy, ahogy ezt megelőzően nacionalista, illetve köztársasági,
évszázadokkal korábban pedig mongol, majd mandzsu irányítás alá. (Hsu

1971: Előszó az 1967-es kiadáshoz, V [ford. Varga Katalin])

A dilemma, amit Francis L. K. Hsu felvet, különösen nagy jelentőséggel bír a
számomra: éppen azokat a társadalmi keretekre vonatkozó kérdéseket fesze¬
geti, és ráadásul egy olyan korszakra vonatkoztatva, amelyeket magamnak
is szem előtt kell tartanom a sibe etnikus nacionalizmus természetének
vizsgálata során.

1967-ben ugyanis, a könyv újrakiadása idején, radikális változások zajlottak
le Kína határain belül. Még húsz éve sem volt annak, hogy a kommunista
párt hatalomra került, és a Kínai Népköztársaság kikiáltásával megkezdte a
régóta áhított kínai nemzeti egység kiépítését. Ez a húsz év azonban igen sok
kihívás elé állította a Kína határain belül élő etnikumokat. Jóllehet az etnikus
klasszifikációs program során formálódó nemzeti kisebbségek - elvileg — , fel¬
hatalmazást" kaptak hagyományaik megőrzésére és/vagy újjáélesztésére, sőt
ezzel párhuzamosan megkapták a lehetőséget autonóm területeik felállításá¬
hoz is, az új, egyesített soknemzetiségű állam kiépítésének azonban éppen
ekkortájt vetett véget ideiglenesen a Nagy Proletár Kulturális Forradalom: az
etnikus klasszifikációs programot felfüggesztették, és a társadalom radikális
átalakítását támogatók csoportja meghirdette hadjáratát a , négy régi" ellen.

A ,négy régi" fogalma - vagyis a régi gondolkodás, a régi kultúra, a régi
szokások és a régi hagyományok - voltaképpen felölelt mindent, ami a kínai
etnikumok énképének fogódzója lehetett volna. Így a Nagy Proletár Kulturális
Forradalom fékezhetetlennek tűnő erővel sodorta magával Kína etnikumait egy
olyan nemzeti egység felé, amelyben az etnikus identitások végleg feloldódni