OCR Output

BEVEZETÉS + 57

vette, hogy megtanítson a sibe nyelvre. A lehető legnagyobb megértéssel vették
tudomásul azt is, amikor egy idére, kilépve kézésségtikbél, a Chabucha’er Sibe
Autonóm Járás központjába költöztem, hogy a Pártiskola szervezésében részt
vehessek egy alapfokú sibe nyelvtanfolyamon.? Gyűjtésemet e tekintetben
nem hátráltatta a nyelvi kompetencia meg nem léte: adatközlőim szívesen
vállalták a tolmács szerepét is a közöttünk közvetítő kínai nyelven, miközben
segítségükkel fokozatosan haladtam nyelvi tanulmányaimmal.

A faluvidéken eltöltött idő előrehaladtával azonban, azzal párhuzamosan,
hogy lassanként belefolyhattam a Chabucha’er Sibe Autonöm Järäsi Kultu¬
rális Központban folyó hivatali munkába, a közösségen belül ram osztott
szerep is átalakult. Az újonnan kialakuló képet befolyásolhatta az is, hogy
a közösség tagjai felismerték: érdeklődési köröm túlmutat az ő néprajzi
reprezentációjukon, olyan kérdéseket állítva előterébe, amikre a válasz az ő
mindennapi küzdelmeikben rejlik. Ennek felismerését segíthette az is, hogy
meglehetősen hosszú időn keresztül az életük részét képeztem, és az , elhi¬
vatottságomról" így kialakuló képet csak tovább erősítette, mikor — ottani
terepmunkám megszakítását követően — néhány hónap elteltével visszatér¬
tem a közösségbe. Ennek következtében mindazok, akik a jelenlétemben
korábban pusztán mindenütt hangsúlyozott kulturális értékeik felmutatására
törekedtek, fokozatosan bevontak a hagyományaik eltűnése, a hagyományos
társadalmi értékeik átalakulása és a , nemzetépítés terét" formáló hatalmi
viszonyoknak való alárendeltség által meghatározott mindennapjaikba. Úgy
is fogalmazhatnék, hogy a nézőtérről a színpadon átvezetve megengedték,
hogy a díszletek mögé tekintsek.

Különösen nagy szerepe volt ebben annak az Ötödik falubeli földműves
családnak, akiknek a házában négy hónapig éltem. A velük töltött min¬
dennapokon és a velük közösen megült ünnepnapokon keresztül értettem
meg azt is, hogy a Nagy Nyugatra Telepítés jelentőségét — és ezzel együtt a
sibe etnikus nacionalizmust tápláló forrás lényegét — a közös ősökről és a
közös múltról őrzött tudás elvesztésében kell keresnem. Kutatásaim ugyan¬
is arra engedtek következtetni, hogy az emlékezés igénye sosem vesztett
jelentőségéből, és mindmáig elég erős maradt ahhoz, hogy életben tartson
más, az , intézményesített kisebbségi identitástól" eltérő identitásformákat.

Ez az emlékezés és felejtés mezsgyéjén zajló folyamat tehát az, amelyre a
múltképzés legfőbb formálójaként tekintek. És mivel az emlékezés igénye nél¬
kül a Nagy Nyugatra Telepítés mítosza sem kelhetett volna életre, munkám
első fejezetét a sibe etnikus nacionalizmust tápláló , élményalapú" emlékezet
és a mindenkori ideológiai-politikai hatalom emlékezet- és identitásformáló

2° A Chabucha’er Sibe Auton6m Jérâson belül a Kinai Nepköztärsasäg Chabucha’er Sibe
Autonóm Járási Bizottság Szervezési Osztálya, a Kínai Népköztársaság Chabucharer Sibe
Autonóm Járási Bizottság Pártiskolája és a Chabucha’er Sibe Autonóm Járási Nyelv és
Írás Munkabizottság rendszeresen szervez alap-, közép- és felsőfokú nyelvtanfolyamokat,
hogy a felnőtt lakosság számára megtanítsa vagy újratanítsa a mandzsussibe írást.