OCR
BEVEZETÉS + 57 vette, hogy megtanítson a sibe nyelvre. A lehető legnagyobb megértéssel vették tudomásul azt is, amikor egy idére, kilépve kézésségtikbél, a Chabucha’er Sibe Autonóm Járás központjába költöztem, hogy a Pártiskola szervezésében részt vehessek egy alapfokú sibe nyelvtanfolyamon.? Gyűjtésemet e tekintetben nem hátráltatta a nyelvi kompetencia meg nem léte: adatközlőim szívesen vállalták a tolmács szerepét is a közöttünk közvetítő kínai nyelven, miközben segítségükkel fokozatosan haladtam nyelvi tanulmányaimmal. A faluvidéken eltöltött idő előrehaladtával azonban, azzal párhuzamosan, hogy lassanként belefolyhattam a Chabucha’er Sibe Autonöm Järäsi Kulturális Központban folyó hivatali munkába, a közösségen belül ram osztott szerep is átalakult. Az újonnan kialakuló képet befolyásolhatta az is, hogy a közösség tagjai felismerték: érdeklődési köröm túlmutat az ő néprajzi reprezentációjukon, olyan kérdéseket állítva előterébe, amikre a válasz az ő mindennapi küzdelmeikben rejlik. Ennek felismerését segíthette az is, hogy meglehetősen hosszú időn keresztül az életük részét képeztem, és az , elhivatottságomról" így kialakuló képet csak tovább erősítette, mikor — ottani terepmunkám megszakítását követően — néhány hónap elteltével visszatértem a közösségbe. Ennek következtében mindazok, akik a jelenlétemben korábban pusztán mindenütt hangsúlyozott kulturális értékeik felmutatására törekedtek, fokozatosan bevontak a hagyományaik eltűnése, a hagyományos társadalmi értékeik átalakulása és a , nemzetépítés terét" formáló hatalmi viszonyoknak való alárendeltség által meghatározott mindennapjaikba. Úgy is fogalmazhatnék, hogy a nézőtérről a színpadon átvezetve megengedték, hogy a díszletek mögé tekintsek. Különösen nagy szerepe volt ebben annak az Ötödik falubeli földműves családnak, akiknek a házában négy hónapig éltem. A velük töltött mindennapokon és a velük közösen megült ünnepnapokon keresztül értettem meg azt is, hogy a Nagy Nyugatra Telepítés jelentőségét — és ezzel együtt a sibe etnikus nacionalizmust tápláló forrás lényegét — a közös ősökről és a közös múltról őrzött tudás elvesztésében kell keresnem. Kutatásaim ugyanis arra engedtek következtetni, hogy az emlékezés igénye sosem vesztett jelentőségéből, és mindmáig elég erős maradt ahhoz, hogy életben tartson más, az , intézményesített kisebbségi identitástól" eltérő identitásformákat. Ez az emlékezés és felejtés mezsgyéjén zajló folyamat tehát az, amelyre a múltképzés legfőbb formálójaként tekintek. És mivel az emlékezés igénye nélkül a Nagy Nyugatra Telepítés mítosza sem kelhetett volna életre, munkám első fejezetét a sibe etnikus nacionalizmust tápláló , élményalapú" emlékezet és a mindenkori ideológiai-politikai hatalom emlékezet- és identitásformáló 2° A Chabucha’er Sibe Auton6m Jérâson belül a Kinai Nepköztärsasäg Chabucha’er Sibe Autonóm Járási Bizottság Szervezési Osztálya, a Kínai Népköztársaság Chabucharer Sibe Autonóm Járási Bizottság Pártiskolája és a Chabucha’er Sibe Autonóm Járási Nyelv és Írás Munkabizottság rendszeresen szervez alap-, közép- és felsőfokú nyelvtanfolyamokat, hogy a felnőtt lakosság számára megtanítsa vagy újratanítsa a mandzsussibe írást.