OCR Output

102 A ciprusi konfliktus geostratégiai összetevői

sikeres program bizonyos időszakokban (pl. Mehmet Ali Talat elnöki periódusa

2005-2010 között vagy Mustafa Akinci elnöksége idején 2015-2020 között)

kiegészül a ciprusi konfliktus rendezésére vonatkozó valós igényekkel. Ezekben

az időszakokban ugyan fennmaradt a különállást hangsúlyozó külpolitikai reto¬
rika, ugyanakkor aktív és tettre kész lépések történtek a sziget újraegyesítésével

kapcsolatban. Utóbbiakat nagyban korlátozza, hogy a legszorosabb külkapcso¬
lati viszony természetesen Törökországgal alakult ki, amely a belpolitikai és

gazdasági folyamatok mellett az , ÉCTK" külpolitikai mozgásterét is befolyá¬
solja. Ankara észak-ciprusi politikai jelenlétének legfontosabb érdekérvénye¬
sítő szervei a Leíkosában működő török nagykövetség, valamint az 1997-ben

létrejött úgynevezett Társulási Tanács. Utóbbiak politikai szerepvállalásának és

befolyásának az országrészben állomásozó 30-40 ezer török katona ad nyoma¬
tékot, amely a török ciprióták védelmének biztosítása mellett természetesen a

török érdekérvényesítést is segíti. A politikai pártok közül hagyományosan az

UBP tekinthető a török (geo)politikai érdekek észak-ciprusi képviselőjének, a

baloldali és centrum kormányzatok kapcsolata Ankarával általában kritikusabb

időszakokat eredményez. A török ciprióták nemzetközi kapcsolatainak egyéb

viszonylatait természetesen jelentősen korlátozza az elismertség hiánya. Ez

ugyanakkor manapság már korántsem jelent teljes izoláltságot, Észak-Ciprus

politikai és gazdasági interakciói a 21. században egyértelműen frekventáltabbá

és széleskörűbbé váltak. Az országrész megfigyelő státuszt kapott az Iszlám

Konferencia Szervezetében (OIC), a nyugat-azsiai Gazdasági Együttműködés

Szervezetében (ECO), valamint a Nemzetközi Vöröskereszt és a Nemzetközi

Vörös Félhold Mozgalomban (ICRO). Bár a Ciprusi Köztársaság európai uniós

csatlakozása óta az északi országrészben szüneteltetik az acquis communautaire

(közös vívmányok) bevezetését és használatát, azonban a török ciprióta közös¬
ség többször is részesült uniós támogatásokból. A multilaterális szerveződések
mellett a bilaterális kapcsolatok tekintetében is pozitív változás érzékelhető.
A Ciprusi Köztársaságban vagy Törökországban fenntartott nagykövetségeiken

keresztül több állam de facto konzuli szolgáltatásokat biztosít az északi or¬
szágrészben, míg az , ÉCTK" Törökországon kívül még 20 országban tart fenn

reprezentatív irodákat, köztük Budapesten is. Ezek a képviseletek jelzik, hogy
a török ciprióta kormányzatok , külpolitikája" a béketárgyalások intenzitásától

függetlenül ällandösitotta az „ECTK” nemzetközi legitimäläsät, illetve a ket

országrész különállásának elismertetését célzó stratégiát.