OCR Output

Az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization, WHO) legújabb ku¬
tatása szerint a felnőtt lakosság mintegy 17,5 százaléka, vagyis világszerte minden ha¬
todik ember szenved meddőségben." A modern kor tudományos fejlődése megoldási
javaslatokat nyújt a problémára, de mindez az etikai kérdések sokszorozódásával jár.

Pár évtizeddel ezelőtt a dilemmák a szülőség, az esetleges meddőségből fakadó
nehézségek vagy az örökbefogadás lehetőségének témáira szorítkoztak az élet kez¬
dete kapcsán. A 21. századra, főként az in vitro fertilizáció térnyerésével — amely
lehetőséget teremtett a meddő, természetes úton gyermeket foganni nem képes
pároknak is a gyermekvállalás csodájára — végeláthatatlanná vált az etikai kérdé¬
sek sora. Az embrió státuszának kérdésén túl olyan dilemmák is felszínre kerültek,
amelyeket eddig a természet saját hatáskörben — láthatatlan entitásként? — kezelt,
és így nem volt szükség róluk diskurzust folytatni.

A mesterséges megtermékenyítés lehetősége által a természettől a tudomány
területére került át több olyan folyamat, amely morális kérdéseket vet fel. Ezek a
teljesség igénye nélkül az alábbiak:

e Mi legyen a sorsa a be nem ültetett embrióknak?

e Erkölcsileg elfogadható-e a más személyeknél elvégzendő reprodukciós eljárás
céljára felajánlani egy embriót?

+ Milyen következmenyekkel jär, ha a felajänlas helyett a melyfagyasztäsos el¬
járásban történő konzerválás valósul meg?

e Felajánlhatják-e a tárolt embriókat embriókutatás céljára a szülők?

e Erkölcsileg elfogadható-e a be nem ültetett embriók megsemmisítése?

Hasonlóan feszültséggel teli téma az inszemináció, a petesejt-adományozás vagy
épp a béranyaság kérdése, de tágabb értelemben a kriokonzerválás, a prenatális
diagnosztika és a preimplantációs diagnosztika, valamint az őssejt- és génterápia,
sőt az embriókutatás és -klónozás is.

A bioetikai kérdésekben jelentkező konszenzushiány következtében egyre inkább

felértékelődik az egyén egy adott témához való viszonyulása és az az út, ahogyan

eljut a véleményalkotás folyamatában a saját meggyőződés kimunkálásához.
Noha a ma embere nehezen fogad el abszolút igazságot, mégis megfigyelhető,

hogy keresi a tájékozódási pontokat egyes etikai kérdéseket illetően, sőt gyakran

7 WHO 2023.
8 ZELLER 2009, 6. 0.