A mai társadalom kórképe a morális elbizonytalanodás, a biztosnak hitt normák por¬
ladása. Míg a mögöttünk hagyott generációk képesek voltak megfogalmazni egyfajta
erkölcsi minimumot, amellyel a társadalom jelentős része azonosulni tudott, mára
ezek az életet keretező, a mindennapokban irányt mutató eszmék gyengülni látsza¬
nak." Szeretet, jóság, emberségesség, hit, tudás, tehetség, kultúra, minőségeszmény,
munka, akaraterő, hagyományok, beágyazottság, béke és stabilitás csak néhányak
azon értékek közül, amelyeknek a mai korban megjelenő hiányára Kapitány Ágnes
és Kapitány Gábor Alternatív életstratégiák című könyvükben felhívják a figyelmet.?
A 21. század embere egyre inkább az egyéni döntések jelentőségére, az individuum
véleményalkotásban rejlő lehetőségre teszi a hangsúlyt. Nem fogad el abszolút igaz¬
ságot, jellemző rá a válogatás, ami az egyén sajátos elképzeléseit teszi meg a legfőbb
merceve.? A kerdes csak az, vajon eligazodik-e igy akor moralis szinkretizmusaban.
H. Tristram Engelhardt a posztmodern viläg morälis szettagoltsägät a moral stranger
kifejezessel abräzolja, amely kifejezia meggyözödesek között gyakran äthidalhatatlannak
tűnő szakadékot." Ez a kifejezés arra utal, hogy a mai korban a közös erkölcsi premisz¬
szák, a közös erkölcsi tekintélyek hiánya miatt az erkölcsi kérdésekre szinte lehetetlen
racionális érvekkel általánosan elfogadható válaszokat adni. Így a hétköznapi ember
tapasztalata gyakran az, hogy egy adott témával foglalkozók nemcsak egyes morális kér¬
désekben nem értenek egyet, hanem legtöbbször már a morál alapvető jellegében sem."
A lét határterületei számos etikai dilemmát rejtenek. Lényegükből fakadóan maguk¬
ban hordoznak egyfajta misztériumot, amely nehezíti a releváns véleményalkotást.
Ha vizsgálódásunkat az asszisztált reprodukcióra szűkítjük, itt is megfigyelhető
mindaz, ami összességében az egész bioetikára jellemző, és amit Szebik Imre így
fogalmaz meg: ,,...bioetikai kérdésekben — az etikai és teológia kérdésekhez hason¬
lóan — számos esetben nincs konszenzus sem a különböző országok társadalmaiban,
sem a teológusok, bioetikusok között"
1 SUSANNE 1999, 50. 0.
? KAPITÄNY-KAPITÄNY 2014.
3 KALLÖS 2022, 9.0.
à wpe »
ENGELHARDT 2012, 13. 0. — „erkölcsi idegen”.
5 ENGELHARDT 2006, 2.0.
6 SZEBIK 2016, 2. o.