Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000110/0000

Teológia és tanulás: a változás lehetősége. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötete

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
Theology and Learning: the Possibility of Change
Field of science
Teológia / Theology (13036), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Teológia és…
Type of publication
tanulmánykötet
022_000110/0335
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 336 [336]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000110/0335

OCR

Ma sokféle zenéről beszélhetünk, ezért fontosnak találom, hogy a fiatalok ismerjék az igényes, jó zenét. Ahogyan nem mindegy, hogy mivel táplálunk egy fejlődésben lévő gyermeket, úgy az sem mindegy, hogy mivel telítődik a diákok füle, feje és nem utolsósorban a lelke. A jó és igényes zene terápiaként hat életünkre. Finta Gergely egy korábbi tanulmányában is olvashatunk erről." Sok kutatás bizonyította már, milyen jótékony hatása van a zenének és a zenetanulásnak az emberi agyra, lélekre (memóriafejlesztő, a két agyfélteke idegpályáinak szoros összehangolását teszi lehetővé, empátianövelő, támogatja a ritmusérzék és a manuális érzékek fejlesztését, segíti a gyors és az előre gondolkodást, erősíti a képzelőerőt). Nyugodtabb és megfontoltabb lesz értelmi és érzelmi szempontból egyaránt, aki él vele.? Úgy vélem, egy-egy komolyzenei példa megismertetése a hitoktatásban elmélyítheti a teológiai és lelki nevelést. Hozzásegítheti a hallgatókat a hit mélyebb megértéséhez és átéléséhez. Az ilyen zeneművek gyakran mély üzeneteket hordoznak, amelyek az emberi lélekkel, a hit kérdéseivel és az erkölcsi értékekkel foglalkoznak. Mivel a zenetörténet szinte minden szerzője írt bibliai vonatkozású művet, nincs rá mód, hogy ezeket mind felsoroljam. Inkább azt vizsgálnám meg, melyek azok a darabok, amelyek egy-egy hittanórai tananyaghoz kapcsolódhatnak. Ezek a művek két nagy csoportba sorolhatók: 1. bibliai témájú és címet viselő zeneművek (pl. J. S. Bach: Máté-passió; Felix Mendelssohn-Bartholdy: Éliás oratórium és Paulus oratórium; Joseph Haydn: A teremtés oratórium; Georg Friedrich Hándel: Messiás stb.); 2. rejtett bibliai vonatkozású zeneművek, amelyeknek tartalma a címből nem derül ki, de keresztény gondolkodáshoz vagy Bach-idézethez köthetők (pl. Liszt Ferenc: Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen; A Villa dEste szökőkútjai (Jn 4,14); Dohnányi Ernő: 2. E-dúr szimfónia Op. 40.; Ludwig van Beethoven: a-moll vonósnégyes Op. 132.; Bartök Bela: 3. zongoraverseny; Alban Berg: Hegedüverseny stb.). Az imént említett műveken túl még jóval többet föl lehetne sorolni, ebben a tanulmányban csak egy-két példán mutatnám meg, hogyan támogathatják a hittanórák anyagát a következő zenei részletek. Ha végiglapozzuk csak az első nyolc osztály evangélikus hittankönyveit, láthatjuk, hogy vannak ismétlődő témák, amelyek a különböző évfolyamokon más-más megvilágításban kerülnek a tanulók elé. Ilyen 8 FINTA 2019. ° HABIBI-DAMASIO 2014; HABIBI et al. 2016; CASHIN-GARBUTT 2016.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1926 px
Image height
2693 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.2 MB
Permalink to jpg
022_000110/0335.jpg
Permalink to ocr
022_000110/0335.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu