6. kép. BWV 684: a jobb kéz egymást keresztező szólamai és a basszus szólam hullámzó
motívuma, benne a korál kezdőhangjai
előtt a mű 81 ütemes terjedelme árulkodik kiemelt jelentőségéről (3 x 3 x 3 x 3 =
81). A mű elején a kísérőszólamok öt és fél ütemes, ritornellként visszatérő motívu¬
ma hatszor (2 x 3) tér vissza a műben, a darab második felében pedig két hosszabb
közjáték épp 18 (6 x 3) ütem terjedelmű. A keresztmotívum pedig harmincszor
hangzik el a darabban." A Szentháromságra utaló hármas szám alkalmazása nyil¬
vánvalóan tudatos Bachnál. Ahogyan az ének szövegének elemzésénél említettük,
a korálban — csakúgy, mint a kátékban — hangsúlyossá válik, hogy a kereszteléskor
maga a Szentháromság Isten cselekszik.
A mű harmóniakezelésével kapcsolatban a már idézett disszertáció nyomán az
utolsó két korálsorra hívjuk fel a figyelmet." Az utolsó előtti szakasz, a , durch dein
selbst blut und wunden” megzenésitésében a szôvegre utalé disszonanciäk domi¬
nálnak. Az utolsó korálsor és a hosszan kitartott záróhang környezetében történik a
korábban említett folyamat: a basszus a tenor fölé emelkedik. Ennek környezetében
40 SMEND 1947 és MEYER 1972 nyomän idezi NEMETH 2023, 124-125. 0.
41 Vö. NEMETH 2023, 125. 0.