Ha a tanítványság és a tanítványi kiscsoportok 21. századi gyakorlati alkalmazását
keressük, érdemes megnéznünk, hogyan lehet a tanulóközösségek és a tanítvány¬
ság koncepcióját alkalmazni a jelenkori működő egyházi, gyülekezeti struktúrában.
Az amerikai protestáns Egyesült Metodista Egyházban (United Methodist Church,
UMOC) működik egy központi szervezet, amelynek kimondottan a tanítványság a
feladatköre: új gyülekezetek alapításával és a gyülekezetekben zajló gyülekezet¬
pedagógiai folyamatok összefogásával foglalkozik.? A UMC, amely a legnagyobb
metodista egyháztest az Egyesült Államokban, jelentős tagvesztésen ment át az
utóbbi időben, és egyházszervezeti átrendeződés előtt állt," amikor 2017-ben ki¬
adtak egy tanítványi kézikönyvet" a gyülekezetek számára arról, hogy a gyülekeze¬
tek hogyan tudnak világos és átlátható irányvonalat kialakítani ahhoz, hogy valaki
Jézus Krisztus tanítványa legyen a metodista gyülekezetekben. Jaejuk Jo koreai
metodista lelkész így fogalmaz: , Néha nem könnyű elmagyarázni a tanítványságot
még annak sem, aki egész életében egy keresztény közösség tagja volt. Nem azért,
mert a tanítványság egy megfoghatatlan fogalom, hanem azért, mert a tanítványság
különböző tapasztalatok ökoszisztémája"? Ezek közül a szerteágazó tapasztalatok
közül az egyik a tanítványi közösség megtapasztalása, de hangsúlyozzuk, hogy ez
a tapasztalat a tanítványi kiscsoporton kívül más csoportokban és más formában
is megtapasztalható.
A tudatos tanítványságról szóló kézikönyvben Junius Dotson Phil Maynard"
munkássága alapján három alapelvet javasol azoknak a gyülekezeteknek és egyházi
szervezeteknek, amelyek szeretnék komolyan venni a tanítványságot mindennapi
gyakorlatukban.
1. Meg kell határoznunk azt, hogy ki számít tanítványnak. Mindezt úgy, hogy
nem ítélkezünk a környezetünk vagy mások felett, hanem a Szentírásból határozzuk
meg a tanítvány karakterét, úgy, hogy alkalmazzuk azt a saját gyülekezetünk életére.
A Dotson által példaként javasolt, a tanítvány karakterét meghatározó fő ténye¬
zők: , az istentisztelet, a közösség, a spirituális tevékenységek, a nagylelkűség és a
Krisztus képűség. A tanítvány imádja Istent, részese a közösségnek, spirituális te¬
vékenységeket gyakorol, nagylelkűen ad és igyekszik a gyakorlati életében Krisztus