OCR Output

lyes hitmegélés és formáció katalizátoraként. Az osztály volt a tizenkét-tizenöt fős
csoport, amely lokális elven szerveződött, és a keresztény életgyakorlat tanulásának
helyszíne volt. A társaságok voltak azok a nagyobb közösségek, ahol az egy területen
szerveződő osztályok közösen tartottak összejöveteleket, igehirdetést hallgattak,
énekeltek. Két másikfajta csoportot is életre hívtak a metodisták: a válogatott tár¬
saságot, amely egy vezetőképző csoport volt, illetve abűnbánó bandeket a függő¬
ségekkel és viselkedési problémákkal küzdők számára. A folyamatosan gyakorolt
nyilvános igehirdetés pedig az a forma volt, amellyel az iskolázatlan tömegeket a
leghatékonyabban elérték.

A bandek voltak azok a csoportok, ahol a hirdetett , üzenet a nyomtatott szö¬
vegből élő beszéddé, személyesből közösségivé lett, kognitív szintről emocionális
szintre lépett át, magánügyből pedig közösségi üggyé vált"? Ezek a csoportok arra
összpontosítottak, hogy minden egyes résztvevőt Krisztus szívére hangoljanak,
azaz a csoport tagjai a saját töredékességük beismerése által tapasztalták meg azt,
hogy mennyire szereti őket Krisztus, és ezáltal képessé váltak a változásra. A cso¬
portok követelményei szigorúak voltak, és a részvétel önkéntes volt. A nemek sze¬
rint elkülönülő csoportok hetente legalább egyszer találkoztak, bár sokan hetente
többször is összegyűltek a személyes elszámoltathatóság és bátorítás érdekében.
Ezekben a tanítványi kiscsoportokban az őszinteség, a hűség és a megbízhatóság
voltak a hangsúlyos értékek."

Gallaty összefoglalásában Wesley csoportjai három kiemelkedő értéket hor¬
doztak. 1. A tudatos tanítványság szükséges. , Meg vagyok győződve arról, hogy
maga az ördög semmit sem akar jobban, mint azt, hogy az emberek bármely
helyen (bármely gyülekezetben) félig felébredjenek, aztán magukra maradjanak,
hogy újra elaludjanak!"" 2. A kiscsoportok szükségesek a tanítványsághoz: Wes¬
ley három szálon futó folyamata: társaságok, osztályok és bandek. 3. A vezetés
szükséges a tanítványságban: Wesley vezetők hatalmas seregét képezte ki és
mozgósította, az élet minden területéről származó embereket emelt vezetői sze¬
repbe. 4. A szentség és a szolgálat mint a tanítványság céljai: a Wesley rendszere
által előállított emberek megreformálták mind az egyházat, mind a társadalmat,
amelyben éltek. Bentley kiemeli, hogy a Wesley-féle tanítványi felfogás nem
vezető-követő összefüggésben működött, hanem minden hívőt tanítványként és
vezetőként hatalmazott fel."

35 HEMPTON 2005, 79. 0.
36 GALLATY 2015.

37 Uo.

38 BENTLEY 2010.