folyamat, amelynek során az érintettek beépítik a változást a gondolkozásukba.?"
Amikor a változás megjelenik anélkül, hogy átalakulás történne, az nem más, mint
,a székek átrendezése"? Elmélete szerint az átalakulás háromfázisú folyamat: be¬
fejezés (ending), semleges zóna és új kezdet.
Általában az üzleti modellek a változásra és annak kimenetelére fókuszálnak.
Bridgesnél nem az új kezdettel kezdődik az átalakulás, hanem a befejezéssel. Úgy
írja le ezt a szakaszt, mint amelyben be kell azonosítani mindazt, amit el kell en¬
gedni. A régi identitást le kell zárni, ami nélkül soha nem lesz átalakulás. Bridges
a veszteség érzését gyászfolyamatként írja le. Szerinte nem a változások okozzák
a nehézséget, hanem a veszteségek elszenvedése. A legnagyobb veszteségérzést az
alapítókban, az alapértelmezettnek hitt szervezeti tudásban való csalódás okozza.
Korábban a külső kihívásokra adott, tökéletesnek hitt válaszok csorbulnak, a tudás¬
deficit felismerése sokkhatásként éri a közösséget.
A második fázist semleges zónának nevezte el. Ebben a szakaszban a senki föld¬
jén vagyunk Bridges szerint. A régi már nincs velünk, az új még nem jött el. , Két
valahol közötti sehol"? a volt és a lesz közötti felfüggesztés állapota. Ez a szakasz a
lassú és tudatos szervezeti tanulás folyamata, amikor új válaszok keresésére kerül
a hangsúly. A kultúraváltás végső állomását nevezi új kezdetnek, amit új identitás
megjelenése jellemez.
Ha igaz a korábban idézett megállapítás, amely szerint ,a kultúra a szervezet
közös tanulási folyamatának eredménye? akkor a fenti modelleket is alapul véve
feltételezhetjük, hogy a kultúraváltást a szervezeti tudásdeficit érzékelése indítja
el. Amikor a korábbi közös problémamegoldással, szocializációval és a szervezeti
tanulás egyéb formáival felhalmozott szervezeti tudás nem ad adekvát választ a
jelen kihívásaira, a kultúraváltás elkerülhetetlenné válik. A kultúraváltás folyama¬
tában a transzformatív szervezeti tanulás szerepe felértékelődik. A transzformatív
tanulás arra utal, hogy a szervezet egy régi értelmezési sémát egy újra tud cserélni.
,A transzformatív tanulás jellemzője, hogy kihívást jelentő, élményközpontú fo¬
lyamat során teljesen új hiedelmek, értékek, feltételezések keletkeznek, amelyek
megváltoztatják a témához fűződő alapvető attitűdöt!"