Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000110/0000

Teológia és tanulás: a változás lehetősége. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötete

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
Theology and Learning: the Possibility of Change
Field of science
Teológia / Theology (13036), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Teológia és…
Type of publication
tanulmánykötet
022_000110/0221
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 222 [222]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000110/0221

OCR

megfigyelhetjük a hangosan gondolkodás, a támogatott felidézés vagy a narratív mödszerek segitsegevel.” A reflexió vonatkozhat értékek, motivációk tisztázására; egymás fogalmi struktúráinak megismerésére, szakmai kérdések alternatív megközelítésének bemutatására is. Ezáltal a reflexió és annak különböző módszerei, eljárásai segítséget nyújthatnak abban is, hogy megismerje egymást a mentor és a mentorált, s ezt főképp úgy éri el, hogy kontextust , épít; így támogatva a másik megértését. Ha ez a reflexió kölcsönösen működik, kölcsönösségen alapul — azaz megmutatja magát benne mind a mentor, mind a mentorált —, akkor a helyzet is komfortosabbá válik, s hozzájárul a sokat emlegetett bizalmi légkör megteremtéséhez. Hozadéka tehát komplex: a mentor és a mentorált közös munkájának kiindulását segíti, hiszen megmutatja, milyen fogalmakkal, milyen konstruktumokban gondolkodik a mentorált, honnan ,indulnak" közös gyakorlati útjukra, de a mentor megmutathatja azt is, hogy az ő , fejében mi van; azaz ő milyen konstruktumokban gondolkodik, hol vannak egyezések vagy hangsúlykülönbségek a mentorált fogalmaihoz képest. (Mindezt nem normatív módon, csak a jelenség szintjén megismertetve.) A mentor látni igyekszik, de ugyanakkor láttat is: figyeli, hogy vajon a konstruktív tanulás honnan indul, és megfoghatóvá teszi saját fogalmi rendszerét, nézeteit is a mentorált számára. A reflexiókra tehát általában mint a szakmai helyzetek, vagy tapasztalok újragondolásának módszereire tekintünk, miközben ezek a módszerek akár félreértéseket is tisztázhatnak mentor és mentorált között, illetve támogathatják egymásra hangolódásukat, kommunikációjukat is, különösen ha mind a mentori, mind a mentorálti olvasatát látni engedjük közben. Így a módszerek alkalmazásával korrigálódhatnak vagy árnyalódhatnak olyan helyzetek, amelyek lehet, hogy a kiinduláskor az eltérő szerepértelmezések vagy a személyiségbeli jellemzők kapcsán konfliktusosabb vagy kevésbé komfortosabb mentor-mentorálti párosok összeállítását jelentették. Természetesen nem lehet a módszerektől várni minden megoldást, de nagyon sok esetben előremozdító, ha teret adunk a módszerek alkalmazásából fakadó tanulságoknak, hozadékoknak, és kölcsönösségen alapulva a mentor saját maga is megmutatja saját fogalomértelmezeseit, dilemmáit, és egyfajta ,szakmai énfeltarassal” él. A mentorok és a mentoráltak közötti hatékony mentori kapcsolat belső mechanizmusa időnként nehezen és nem egyértelműen artikulálható, az biztos azonban, hogy fontos kulcstémái a pozitív kapcsolat, a növekedés és a lehetőségek biztosítása, a biztonság nyújtása és a céltudatosság, amelyhez mindig egy lépéssel közelebb kerülhetünk a kölcsönösen működtetett reflektív tevékenységekkel és szemlélettel. 33 SZIVÄK 2010.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1926 px
Image height
2693 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.33 MB
Permalink to jpg
022_000110/0221.jpg
Permalink to ocr
022_000110/0221.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu