OCR Output

ből a célokból. A jövőkerék is egy egyszerűen, mégis nagyon hatékonyan működő
technika, amely reális vagy képzeletbeli jövőbeni események következményeinek
átgondolására való módszer, elképzelve, hogy az adott problémát egy bizonyos idő
múlva hogyan fogja vajon majd megoldani a jelölt. Ezzel már lesz egy pozitív jövőbeli
kép a fejében, amellyel akár erőforrást is mobilizálhat. A metaforatechnika pedig a
kevésbé verbalizálható és tudatosítható tartalmak megismerésére szolgáló módszer.

Az eredetileg nem dialogikus formák, mint a különböző narratív reflexiók, ref¬
lektív naplók, metaforák, a jövőkerék vagy a fogalmi térkép módszere is behúzható
abba a térbe, amelyben az erről való beszélgetés zajlik, és azok a felületek is egészen
változatosak lehetnek, amelyeken keresztül mindez megvalósulhat (pl. különböző
történetek, mesék kínálása is lehetséges, amelyeken keresztül akár a tanulásszerve¬
zésről, akár a különböző értékekről, akár mentor és mentorált kapcsolatáról lehet
üzeneteket megfogalmazni). Sokkal egyszerűbb ezeken a felületen keresztül, azok
közvetítésével kifejezni választásainkat, nehézségeinket, dilemmáinkat és azzal kap¬
csolatban megfogalmazni kérdéseinket. S megfogalmazhatja mindezt a mentorált
és a mentor is, így nem egyfajta hierarchiát erősítve, inkább a különböző utakat,
lehetőségeket keresve és közös tanulásukból kölcsönösen építkezve.

A reflektív technikák dialogikus változatai eleve együttműködésre és közös né¬
zőpontok együttes érvényesítésére építenek. Ezek között olyanokat találunk, mint
a , kritikus barát" módszere, a támogatott felidézés vagy a reflektált modellálás,
amikor például egy mintául kínált módszer bemutatására kerül sor, miután az azt
bemutató is reflektál, vagy irányítja az erről való megbeszélést. Hasonlóképpen
együttműködésen alapul a közös kísérletezés, amikor a mentor és a mentorált
együtt próbálnak ki egy ötletet saját tanulócsoportjaikban, és utána erre közösen
reflektálnak (így az egyik legmarkánsabb módon valósulhat meg a mentorálttal való
közös tanulás, amely a mentorok tanulásának is kiemelt területe). Anélkül, hogy
itt minden lehetséges technikát tárgyalnánk, még megemlítjük az akciókutatást és
az esetmegbeszélést vagy a saját élményekről, tapasztalatokról szóló történetek,
személyes gondolatok rögzítésére szolgáló reflektív naplót vagy páros reflektív
naplót, amelyekkel a kronologikus sorrendben leírt eseményekből elemezhetőek
az okok, a hatások, a szerepek.

A módszerek mindig valamilyen konkrét célt szolgálnak, ahhoz választva alkal¬
mazhatók eredményesen. A különböző előfeltevéseket, nézeteket, hiteket nagyító
alá vehetjük a fogalmi térkép, a szereprepertoár-rács, illetve a metaforák alkal¬
mazásával.? Magát a reflektív gondolkodást, annak folyamatát pedig kutathatjuk,

31 NAGY 2024, 194. 0.
32 SERESNE BUSI 2015.